021

88782368

021

88782368

چسب زدن بینی

یکی از موارد مراقبتی مهم پس از جراحی بینیچسب زدن بینی ” است. مانند بسیاری از موارد دیگر، در این مورد هم بین جراحان مختلف و در منابع پزشکی معتبر، درباره ی کلیات و جزئیات موضوع، اختلاف نظر وجود دارد. بنابراین آنچه در این مقاله آموزشی، بیان می کنم، فقط برای بیماران خودم ( یعنی کسانی که توسط نویسنده مقاله، دکتر امراله حسینی ، تحت جراحی زیبایی بینی قرار گرفته اند ) قابل استفاده است و سایر بیماران ، از به کار بردن آن خودداری کنند زیرا ممکن است پزشک معالج ایشان با این مطالب موافق نباشند.

چسب زدن بینی

 

به زبان ساده و خلاصه ” چسب زدن بینی ” مانند یک آتل برای بینی که به تازگی جراحی شده است، عمل می کند و از اسکلت بینی در محل دقیق خود تا زمان جوش خوردن و استحکام کافی، محافظت می نماید. به عبارت دیگر، نقش کمکی برای فرم گرفتن و شکل دادن به بینی تازه عمل شده، دارد. یکی دیگر از عملکردهای چسب، کمک به کاهش تورم بینی است که به ویژه در هفته های اول شدید است. نقش فرعی دیگر برای چسب این است که به دیگران نشان می دهد که این بینی به تازگی عمل شده است و به نوعی علامت هشدار است تا مراقب باشند که ضربه ناخواسته به بینی وارد نشود یا از موقعیت هایی که احتمال ضربه بینی وجود دارد ( مانند شوخی وغیره ) پرهیز کنند. همچنین یک اثر کمکی چسب این است که در طی روزها و هفته های اول بعد از عمل که بینی به شدت متورم و کبود و گاهی دارای منظره ی زشت و ترسناکی است را می پوشاند و از استرس و اضطراب بیهوده بینندگان ناآگاه کم می کند.

چسب زدن بینی

البته خود بیماران عزیز ما و خانواده های شان چون قبل از عمل ، آموزش های لازم را دریافت کرده اند و نسبت به جزئیات روندهای ترمیمی پس از عمل آگاهی کامل دارند، با مشاهده بینی عمل شده بلافاصله بعد از برداشتن اسپلینت، نگران نخواهند شد زیرا می دانند که بینی در این زمان باید دچار تورم و التهاب باشد و برای مشاهده ی نتیجه تقریبی عمل حداقل یک تا دو ماه و برای نتیجه ی نهایی عمل حداقل باید یک سال صبر کنند. مدت زمان چسب زدن به بینی ، بستگی به عوامل متعددی دارد و از یک شخص به شخص دیر متفاوت است ولی بطور معمول 2 تا 3 ماه است. اما مثلاً ممکن است در یک بینی استخوانی با حداقل تورم ، این مدت یک ماه باشد و در یک بینی گوشتی با تورم طولانی تر این مدت چهار ماه یا بیشتر بشود. همچنین ممکن است که بعضی از بیماران ، بعد از مدتی ، فقط به چسب شبانه ( هنگام خواب ) احتیاج داشته باشند.

 

چسب زدن بینی

 

من، معمولا در 2 هفته اول ، اجازه نمی دهم که بیمار خودش اقدام به چسب زدن کند البته در طی این 2 هفته خودم و تیم مراقبتی پس از عمل ( دستیاران عزیزم ) بصورت عملی چسب زدن و سایر مراقبت ها را به صورت حضوری به بیمارن آموزش خواهیم داد و چنانچه بیمار از نظر ترمیم بینی شرایط مناسب را داشته باشد و چسب زدن را به خوبی یاد گرفته باشد، از هفته سوم، اجازه خواهد یافت ، شخصاً چسب بینی اش را عوض کند. بنابراین در دو هفته اول پس از عمل، حتماً باید در دسترس ما باشید تا در این زمان طلایی ترمیم، تحت نظر مستقیم جراح ، بر چگونگی روند ترمیم بینی شما نظارت شود و هر گونه اقدام لازم برای رسیدن به بهترین کیفیت مراقبتی اجرا گردد. از هفته سوم که دوران بحرانی ترمیم تا حدودی سپری شده است، چسب زدن توسط بیمار آموزش دیده ، ایمن و مطمئن خواهد بود.

اینکه چند روز یکبار ، چسب بینی را عوض کنیم ، بستگی به جنس پوست دارد. در پوست های خشک و نازک ، معمولا یک روز در میان ، استحمام یا شستشوی صورت و تعویض چسب را توصیه می کنم و در پوست های چرب و ضخیم هر روز. در آموزش های مراقبتی برای ، بعضی از بیماران ، بجز چسب زدن بینی ، ( ماساژ و یا فشار موضعی انگشتی ) و یا مانورهای دیگر هم گنجانده می شود. این دستورات برای هر شخصی متفاوت و بستگی به شرایط بینی آن شخص دارد و اگر برای هر بیماری لازم باشد، خودم شخصاً به ایشان آموزش خواهم داد.

بنابراین بیماران عزیز از تقلید و کپی برداری از دستورات مراقبتی یکدیگر خودداری کنند و فقط و فقط آموزش ها و دستورات را از تیم مراقبتی ما دریافت نمایند. اگر در هر موردی نگران و نامطمئن هستید با ما تماس بگیرید تا نگرانی شما رفع شود. بیماران عزیز باید بدانند که ” چسب زدن بینی ” جبران کننده نقص جراحی یا شکل دهنده بینی نیست و هرگز نباید هنگام چسب زدن از خودشان مدلی را طراحی کنند یا حرکتی را اضافه و حذف نمایند یا فشاری را وارد آورند چنین اقداماتی اثر منفی بر بینی شما خواهد داشت. بنابراین حتماً سعی کنید مطابق با روشی که به شما آموزش داده شده، چسب بزنید.

 

 

چسب زدن بینی کار ساده و آسانی است و جای هیچ گونه نگرانی و اضطراب نیست و خوشبختانه اکثریت قریب به اتفاق بیمارانم براحتی و بصورت عالی از عهده این کار بر می آیند. همیشه برای بیماران عزیزم این عبارت را یادآور می شوم که ” چسب زدن خوب ” نمی تواند بینی بد عمل شده را خوب کند ولی ” چسب زدن بد ” می تواند بینی خوب عمل شده را بد کند!

بدلیل کیفیت ممتاز خدمات پس از عمل و نیز گزینش بیماران قبل از عمل، تاکنون عارضه جدی ناشی از ” بد چسب زدن به بینی  ” خوشبختانه ، نداشته ایم. در چند مورد جزئی در طی پانزده سال گذشته که منجر به بروز مشکلات ترمیمی گردیده اند، مربوط به بیمارانی بودند که یا پس از عمل مراجعات لازم را پیگیری نکرده و مدت های طولانی در دسترس نبوده اند! به ویژه در ساله ای نخست که دسترسی،  به ویژه از طریق تلفن های همراه و شبکه های اجتماعی آسان نبود و یا بیمارانی که به دلیل وسواس و شاید دلایل دیگری خودسرانه مدت زمان چسب را طولانی و یا کوتاه تر از زمان مقتضی انجام داده بودند و یا بیمار سهل انگاری که بخاطر دارم پس از برداشتن اسپلینت ، اصلا چسب نمی زد و هفته بعد به باشگاه می رفت و سیگار هم می کشید!

منظور از بیان این نکات این است که توجه به جزئیات را مهم در نظر بگیرید مثلا در بیماری که پوست نازک دارد اگر چسب با فشار زده شود و مدت طولانی تر از حد لزوم باقی بماند، باعث نازکتر شدن پوست و بیرون زدن اسکلت بینی و ایجاد نامنظمی های ظاهری می شود. بنابراین روش چسب زدن بینی ، مدت آن و سایر بایدها و نبایدها مراقبتی را طبق نظر جراح خودتان انجام دهید و از دستورات اقوام و دوستان تبعیت نکنید و به هیچ وجه از سایت ها و منابع دیگر برای مراقبت ها راهنمایی نگیرید. هر گونه پیشنهادی را ابتدا با ما در میان بگذارید اگر به صلاح و درست بود به شما توصیه خواهیم کرد.

چسبی که به بینی زده می شود از نوع 3M Micropore که پهنایی تقریبا یک سانتی متری ( 12.5 mm ) دارد. مهم این است که چسبی که تهیه می کنید تقلبی نباشد. مراکزی که دارو و تجهیزات پزشکی مطمئن ارائه می کنند را میتوانید با راهنمایی دستیاران مطب، پیدا کنید.

 

چسب زدن بینی

 

روش چسب زدن بسیار ساده و آسان است. توصیه ، این است که چسب قبلی را ابتدا برای حدود پنج دقیقه خیس کنید ( بخصوص اگر پوست خشک دارید) چون برداشتن چسب باید به آرامی باشد و پوست بینی نباید کشیده شود. چسب خیس خورده به راحتی برداشته می شود. آنگاه می توانید استحمام کنید و مثل همیشه سر و صورت خود را بشویید. اگر نخواهید دوش بگیرید، می توانید فقط صورتتان را بشویید. مهم این است که بینی بطور کامل شسته و تمیز شود. پس از خشک شدن صورت، بینی خود را با ” پد الکل طبی ” یک بار دیگر تمیز کنید.

در این مرحله ممکن است به بعضی از بیماران کرم یا پماد خاصی برای مالیدن به بینی داده باشیم که باید آن را به پوست بینی قبل از چسب زدن بینی بمالند و به مدت حداقل نیم ساعت صبر کنند، تا آن کرم یا پماد تا حدودی جذب شود. نباید بعد از پماد زدن ، بینی خود را بشویید. استفاده از این پمادها زیر چسب، برای همه بیماران لازم و ضروری نیست. چنانچه برای شما لازم باشد به شما گفته خواهد شد. بعد از این آماده سازی ها، بیمار می تواند جلوی آینه بایستد و چسب بزند.

مراحل چسب زدن بینی

  • چسب زدن به نوک بینی

شامل دو عدد چسب U شکل حدود ده سانتی متری که باید به بالاترین قسمت نوک بینی زده شوند. طوریکه حتی الامکان سوراخهای بینی را نپوشانید. محل برش جراحی برای پماد زدن ، در معرض دید باشد.

 

چسب زدن بینی چسب زدن بینی

 

  • چسب زدن پل بینی

از پشت نوک بینی شروع می شود و تا نزدیک پیشانی ادامه می یابد و معمولا شامل 4 یا 5 عدد چسب حدود 4 سانتی متری است. این اندازه ها تقریبی هستند و بستگی به سایز بینی ، تا حدودی متفاوت خواهند بود. پل بینی باید طوری چسب زده شود که چسب اول سمت نوک بینی قرار بگیرد و برجستگی نوک بینی واضح و لخت باشد ( نوک بینی را نپوشانید ) همچنین هر چسب ، نصف چسب قبل را هم پوشانی می کند تا در چسب بر روی پوست نیفتد. چسب زدن بینی در هفته های اول معمولاً در دو لایه زده می شود ولی ممکن است در بعضی از بیماران در ادامه ی کار به چسب یک لایه تبدیل شود.

 

چسب زدن بینی چسب زدن بینی چسب زدن بینی

 

این روش کلی چسب زدن است اما واقعیت مهم این است که چسب زدن برای همه بیماران یک جور و یک شکل نخواهد بود. ممکن است که بیماری مثلاً بعد از سه هفته فقط به چسب U شکل نیاز داشته باشد اینجاست که ارزش معاینه پزشکی و نظارت مستقیم جراح بر کیفیت درمان مشخص می شود و هیچ جایگزین دیگری ندارد و بنابراین بسته به جنس بینی و چگونگی مسیر ترمیم یک بینی ، نحوه چسب زدن بینی و مدت زمان آن را تعیین خواهیم کرد.

 

چسب زدن بینیچسب زدن بینی

 

یکی از مشکلات چسب زدن بینی در بعضی از بیماران ، حساسیت پوستی به چسب است که با خارش و جوش های ریز و قرمزی پوست شروع میشود و اگر دیر تشخیص داده و یا درمان شود مشکل ساز خواهد بود. این عارضه براحتی قابل درمان است اگر دچار این مشکل در زیر ناحیه چسب یا اطراف آن شدید، به ما اطلاع دهید  و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

دکتر حسینی