021

88782368

021

88782368

جراحی ترمیمی بینی

یکی از سوالات شایع در بین مردم و بخصوص افراد متقاضی عمل جراحی بینی و در واقع یکی از نگرانی­های آنان موضوع احتمال “جراحی ترمیمی بینی” است. بسیاری از بیماران که قبلاً تحت جراحی بینی قرار گرفته­ اند و به هر دلیل از عمل اول خود راضی نیستند و بدنبال جراحی مجدد هستند، دسته مهمی از مراجعین ما را تشکیل میدهند. جراحی مجدد بینی را جراحی «رویژن» یا «ثانویه» یا به زبان عامیانه جراحی ترمیمی و رتوش هم می­نامند.

 

 

من در این نوشته سعی می­کنم به طور خیلی خلاصه و به زبان ساده و فهرست­ وار اهم مطالب مربوط به این موضوع را بیان کنم:

  • بطور کلی از نظر آمار جهانی، شیوع جراحی مجدد در بین کل موارد جراحی زیبایی بینی در حدود «ده در صد» است.

یعنی بطور طبیعی از هر ده نفر یک نفر باید انتظار داشته باشد که کارشان ممکن است به جراحی ترمیمی بینی بکشد. در واقع از نظر علمی، جراحی مجدد بینی به عنوان مکمل جراحی بینی اول محسوب شده و به معنای نقص کار نیست.

  • دقیقاً قابل پیشگویی نیست که کدام بیمار کارش به جراحی مجدد خواهد کشید و کدام بیمار نه.

اما در مورد بینی­ های بسیار مشکل مثل بینی­ های بسیار کج یا بسیار گوشتی این احتمال بیشتر است و ممکن است به سی درصد یا بشتر هم برسد اما هیچ بیماری نیست که این احتمال در موردش مطرح نباشد.

  • هر بیماری که جراحی زیبایی را برای بار اول قبول می­کند در واقع خود را ملزم به قبول جراحی مجدد بینی یا جراحی ریویوژن نیز کرده است و همه افرادی که تصمیم به این عمل دارند باید خود را برای این احتمال آماده کرده باشند.
  • انجام جراحی ریویوژن بینی یا جراحی ترمیمی بینی معمولاً قبل از گذشت یکسال از عمل جراحی اول، امکان پذیر نیست و بیمار و پزشک حداقل باید یک سال صبر نمایند.
  • وقوع ایرادهای جزئی یا کلی بعد از عمل جراحی از عمل اول، همیشه به منزله نقص کار جراح نیست زیرا عمل جراحی زیبایی بینی عملی است بسیار پیچیده که روند «ترمیم بافت­ها» در آن قابل پیش بینی و قابل کنترل کامل توسط جراح نیستند و احتمالات فراوانی در این کار دخیل اند که ممکن است سیر ترمیم را به سمت نامطلوب پیش ببرند و در نهایت بینی به عمل دوباره و پرداخت مجدد احتیاج داشته باشد.
  • این نکته اساسی را به خاطر داشته باشید که جراحی زیبایی بینی یک عمل با «نتیجه نسبی» است و هیچگونه «ایده­آلی» قابل تضمین و قابل تصور نیست.

فیلم جراحی ترمیمی بینی توسط بهترین جراح بینی تهران

 

اینکه شخصی از بینی عمل شده­ اش خوشش نمی ­آید دلیل بر نیاز به عمل جراحی مجدد نیست بلکه جراحی مجدد بینی عملی است بسیار حساس ­تر و مهم تر از عمل اول که باید در انتخاب درست بیمار دقت بیشتری به کار برده شود. تشخیص این که کدام بینی از جراحی مجدد، سود می­برد با پزشک حاذق و قابل اعتماد است.

بعضی از بیماران در موارد غیر ضروری و برای اشکال های بی مورد اصرار به جراحی­ های مجدد یا جراحی ترمیمی بینی می­ کنند که باعث تخریب بیشتر بینی می ­شوند و برعکس بعضی دیگر با ترس بیهوده از عمل مجدد، سالها بدشکلی قابل اصلاح را، بینی را تحمل می­کنند.

بنا براین مرجع تصمیم ­گیری درباره نیاز واقعی به عمل جراحی مجدد پزشک جراح حاذق و صاحب صلاحیت است که اگر بیمار در انتخاب جراح بینی اول خود به اندازه کافی دقت کرده باشد، بهترین شخص برای چنین تصمیم­ سازیی «جراح اول» است.

نکاتی درباره جراحی ترمیمی بینی

  • انتخاب جراح بینی خوب برای عمل جراحی مجدد بینی یکی از پرسش­های همیشگی است. جواب روشن است: همان جراح بینی اول خودتان ، به دلایل متعدد.

اولا که او نسبت به هر شخص دیگری برای بهبود بینی شما که در واقع محصول کار و دسترنج اوست دلسوز است و نهایت تلاش خود را به کار خواهد بست برای رسیدن به بهترین نتیجه­ ی ممکن. ثانیاً جراح اول به تکنیک ها و روش های کاربردی خودش در عمل اول تسلط کامل دارد ثالثاً انجام این عمل نزد ایشان از بابت حق­العمل جراحی هزینه­ی اضافه به بیمار تحمیل نخواهد کرد.

  • در صورتی که به هر دلیل جراح اول در دسترس نباشد یا خود او بیمارش را به دیگری ارجاع دهد یا خود بیمار نخواهد نزد پزشک خودش ادامه درمانش را پیگری نماید انجام جراحی ترمیمی بینی نزد جراح دیگر امکانپذیر است ولی همیشه ترجیح باید با جراح اول باشد.
  • بیماران عزیز بخاطر بسپارند که جراحی زیبایی بینی ، عمل جراحی بزرگ و مخاطره آمیزی است.

بیمارانی که انگیزه و حوصله کافی ندارند نباید گام در این راه بگذارند.

باید از همان ابتدا فرض کنید که ممکن است جزئی از ده درصدی باشید که نیاز به جراحی ترمیمی بینی خواهند داشت.

ما مکرراً با بیمارانی برخورد می­کنیم که هنوز چند ماه از عمل شان نگذشته و بینی متورم است و ترمیمش ناقص، بخاطر ایرادهای بینی ، دربدر بین این مطب و آن مطب و این دکتر و آن دکتر می­چرخند و سرگردانند!

متاسفانه این بیماران در مسیر اشتباهی قرار می­گیرند که با شنیدن حرف های ضد و نقیض بیشتر روحیه و اعتماد خود را از دست میدهند.

توصیه اکید من به شما این است که از این کارها پرهیز کنید. اگر نزد جراح بینی خاصی عمل کرده­ اید به او اعتماد کرده­ اید دست کم تا پایان روند ترمیم در یکسال اول وفادار باشید.

توضیحات دکتر حسینی در رابطه با عمل ترمیمی بینی

 

این گونه مشورت ها و دقت ها را باید قبل از عمل در انتخاب جراح بینی به خرج دهید.

  • همه عمل های جراحی ترمیمی بینی یکسان نیستند و انواع مختلفی دارند. آن ها را می­توان به انواع: «ساده، معمولی و پیچیده» تقسیم بندی کرد.

انواع ساده آن گاهی نیاز به اصلاح بسیار جزئی دارند و جای هیچگونه نگرانی و بحث فنی ندارند و اغلب به بیهوشی طولانی یا تکنیک جراحی خاصی نیاز ندارند و بیماران عزیز بهتر است در موارد ساده بدون هیچگونه استرسی برای اصلاحات جزئی همکاری نمایند.

زیرا بسیاری بندهای این مقاله واقعاً در موارد روتوش های بسیار ساده و اصلاحات جزئی صدق نمی­ کنند مثلاً کوچک کردن سوراخ یا پره های یک بینی یا سوهان کشیدن یک برجستگی و مانند این ها که معمولا به صورت سرپایی قابل انجام هستند. اغلب جراحی های مجدد برای بیماران هر جراحی معمولاً از این دست هستند.

جراحی ترمیمی بینی های ساده، چون معمولاً نیازی به باز کردن مجدد اسکلت بینی ندارند و ساختار اصلی بینی­ شان دست نخورده باقی می ماند بنابراین مسائل معروف و مشکلات و تهدیدهای «جراحی مجدد بینی» به آنها مربوط نمی­شود.

بنابراین باید ابتدا مشخص شود که «جراحی مجدد بینی» از چه نوعی خواهد بود: «ساده» یا «پیچیده» و به عبارتی دیگر «جریی» یا «کلی»؟

  • در موارد «پیچیده» یا نیاز به اصلاح کلی حتماً و حتماً دقتی بیشتر از عمل اول در انتخاب بیمار و آنالیز بینی و اهداف جراحی ضروری است.

این عمل از نظر تکنیکی از جراحی اول مشکل تر و حساس تر خواهد بود.

  • در جراحی­ مجدد بینی یا جراحی ترمیمی بینی به احتمال بیشتری ممکن است نیاز به برداشت بافت غضروفی از محل دیگری از بدن مانند لاله گوش یا دنده و غیره باشد.

بیماران عزیز هیچگونه ترس و واهمه در این مورد نداشته باشند زیرا چنین اقدامی بسیار مطمئن و کم عارضه است.

با جراح خود در این باره همکاری کنید.

بسیار به نفع شماست که ازبافت های طبیعی خودتان استفاده شود تا از پروتزها و مواد مصنوعی.

درباره انواع بافت ها و مواد قابل استفاده در بینی با شما در مطالب بعدی سخن خواهم گفت.

  • در جراحی ترمیمی بینی عجله نکنید ،قول و قرارهای اولیه خود با جراح خودتان قبل از عمل را به خاطر بیاورید.

این مسئله­ ای بسیار حیاتی است.

ببینید چقدر از آن قرارها محقق شده ­اند.

هرگز خودتان را با دیگران مقایسه نکنید.

بینی خودتان را با بینی قبل از عمل خودتان مقایسه کنید.

اسیر وعده وعیدها و بلوف های جدید نشوید.

همیشه ارتباط تان با جراح­ بینی تان را در نهایت ادب و احترام حفظ کنید.

مسائل حاشیه­ ای که روحیه بیمار و پزشک را تخریب می­کنند بر نتیجه­ ی کار اثر منفی غیرقابل جبران دارند.

 

 

  • هزینه جراحی مجدد نزد ما شیوه ثابتی دارد.

ما از بیماری که قبلاً نزد خودمان عمل شده باشد، بابت جراحی مجدد یا جراحی ترمیمی بینی هیچگونه حق­ العملی دریافت نمی کنیم و هزینه جراحی را صفر منظور می­کنیم و فقط هزینه بیهوشی و بستری بیمارستانی برعهده بیمار خواهد بود.

اگر بیمار عمل شده « دکتر امراله حسینی » هستید که ما همیشه در تماس مداوم و در دسترس تمام بیماران عزیزمان بوده و هستیم و هر زمان نیاز به مشورت و ویزیت دارید در خدمت شما خواهیم بود.

اما اگر توسط جراح بینی دیگری عمل شده ­اید چنانچه یکسال از جراحی ترمیمی بینی گذشته باشد به شرط آنکه مشمول بند هشتم این مقاله باشید ما می­توانیم برای مشاوره در خدمت شما نیز باشیم. مقالات دیگر سایت، برای شناخت بیشتر جنبه­ های این عمل جراحی، مکمل این نوشته خواهند بود ، مطالعه آنها را هم توصیه می­کنم.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

دکتر حسینی