021

88782368

021

88782368

جراحی در بینی های کج

جراحی در بینی های کج اصطلاحی است که ما برای بینی دارای انحراف ظاهری به کار می بریم. هر گونه ناراستی و کجی  یا  (deviated nose)  بینی کج یا انحراف از خط وسط صورت، باعث کج دیده شدن بینی می­شود. اصلاح “بینی کج” صرفاً از طریق عمل جراحی راینوپلاستی یعنی عمل جراحی بینی ممکن خواهد بود. یک اصطلاح متداول دیگر “انحراف تیغه میانی بینی” است که بعضی به اختصار ” انحراف بینی” می نامند. در اینجا منظور انحراف سپتوم یا همان تیغه میانی بینی است که نیمه راست و چپ بینی را از هم جدا می­کند. انحراف سپتوم باعث “اختلالات عملکردی بینی” از جمله مشکلات تنفسی و غیره می­شود.

 

جراحی در بینی های کج جراحی در بینی های کججراحی در بینی های کج

 

اصلاح انحراف سپتوم بینی

اصلاح انحراف تیغه بینی با جراحی در بینی های کج انجام می­ گیرد که چون هیچ­گونه دخالت و اثری بر شکل ظاهری بینی ندارد شامل جراحی زیبایی (راینوپلاستی) نیست و در واقع عمل بسیار ساده ­تری می­باشد و نیازی به چسب زدن و بسیاری از مراقبتهای قبل و بعد عمل­ های زیبایی ندارد. عمل سپتوپلاستی چون صرفاً جنبه درمانی دارد اگر بصورت مجزا و بدون عمل زیبایی انجام شود مشمول بیمه خواهد بود و اصولا جزو عمل­های زیبایی محاسبه نمی­گردد. در تمام  بینی­ های کج مشکل انحراف تیغه بینی هم وجود دارد و بنابراین اصلاح سپتوم یا سپتوپلاستی بخشی از عمل جراحی خواهد بود اما رفع انحراف سپتوم هرگز برای اصلاح کجی ظاهری بینی کافی نیست و برای رسیدن به این منظور لازم است کل ساختار بینی اعم از اسکلت غضروفی و استخوانی جابجا و مورد بازسازی قرار گیرد.

بینی های کج دارای انواع و اقسام متفاوتی هستند که بحث درباره آن موضوع فنی پیچیده ای است اما به زبان ساده می­توان گفت که انحراف­های ظاهری بینی ممکن است “شدید و پیچیده” مثلاً بصورت انحراف محوری بینی یا “خفیف و ساده” مثلاً بصورت دررفتگی تیغه میانی بینی باشند. پس همه ­ی انحراف ­ها به یک شدت و دارای یک اسلوب یکسان نیستند و بنابراین نحوه برخورد با آن­ها و روش­های جراحی و میزان موفقیت در درمان آن­ها نیز متفاوت خواهد بود.

 

 

یکی از سوالات رایج در مراجعین به مطب این است که افرادی که دارای بینی کج هستند یعنی انحراف واضح و شدید ظاهری بینی دارند و برای اصلاح این انحراف مراجعه کرده اند اظهار می­دارند که : “آقای دکتر! ما نمی­خواهیم که جراحی زیبایی انجام بدهیم. ما فقط می خواهیم انحراف بینی­مان را درست بکنید!”  با توضیحات بالا روشن است که اصلاح چنین انحرافی مستلزم انجام جراحی زیبایی است. در واقع هرگونه تغییر شکلی در اسکلت ظاهری بینی به معنی مداخله زیبایی محسوب می­شود.

درباره علل کجی یا انحراف بینی هم علل ژنتیکی-وراثتی و هم علل محیطی بخصوص ضربه­ هایی که به بینی وارد می شوند نقش دارند. به ویژه ضربه­ هایی که در دوران رشد و قبل از بلوغ به بینی وارد شوند می توانند آسیب­ های جدی بر صفحات رشد وارد و باعث ایجاد انحراف بینی شوند. در بسیاری از کسانی که دارای بینی کج هستند بخصوص آنها که در دوران رشد ضربه به بینی داشته اند یک مشکل اساسی زمینه ای وجود دارد یعنی این افراد بطور کلی  دچار “عدم تقارن صورت”  هستند و مشکلات اسکلتی در سایر نقاط صورت نیز بطور همزمان دارند.

 

نکاتی درباره جراحی در بینی های کج

البته اشاره به این نکته حائز اهمیت است که اصولاً صورت همه ی انسان­ ها دارای درجاتی از عدم تقارن است و هیچ چهره­ای نیست که از تقارن مطلق صد در صدی برخوردار باشد. با دقت در چهره مدل­ های زیبایی به راحتی می­توان به این نکته پی برد. منظور از عمل ­های جراحی زیبایی نیز ایجاد تقارن هندسی مطلق نیست بلکه اصلاح انحراف­ ها تا حد امکان است. بیماران عزیز باید بدانند که در بعضی از موارد علیرغم انجام تمام تلاش ها توسط بهترین جراح­ ها و استفاده از بهترین تکنیک­ ها اصلاح کامل کجی بینی غیر ممکن است و فقط می­توان میزان کجی را کم کرد و نمی­توان آن را بطور کامل ازمیان برد.

این موضوع علت­های متعددی دارد از جمله: کجی فونداسیون بینی شامل عناصر اسکلتی مجاور مانند گونه­ ها و فک­ ها، وجود حافظه غضروفی در بافت زنده، نداشتن غضروف سپتوم صاف و مستقیم برای بازسازی اولیه ، عدم تقارن بافتهای نرم و گوشتی که با جراحی شکل­پذیر نیستند و غیره. به عنوان نمونه در بین بینی­های کج مشکل­ترین بینی ها بینی­ هایی هستند که دارای پوست نازک هستند، انحراف شدید محوری دارند، قوز ندارند و افتادگی نوک بینی هم ندارند!

 

بیماران گرامی که دارای بینی کج هستند باید قبل از عمل جراحی در بینی های کج بطور کامل و جامع مورد مشاوره دقیق قرار گیرند و نوع بینی خود را بشناسند و محدودیت ها و شدنی ­ها و نشدنی­ های عمل جراحی را بدانند و توقعات خود را با واقعیات عمل جراحی منطبق نمایند و آنگاه برای اقدام به جراحی تصمیم بگیرند. درباره این موضوع مهم یعنی “بینی­ های کج” باز هم با شما سخن خواهم گفت.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

دکتر حسینی