021

88782368

021

88782368

مواد اصلی کاربردی در جراحی زیبایی بینی

یکی از مهم ترین سوالات بیماران و بلکه عموم جامعه به طور کلی در مورد جراحی بینی و بخصوص جراحی زیبایی بینی ، این است که جراحان از چه مواد یا مصالحی برای ساختن یک بینی جدید استفاده می­ کنند؟ یا به بیانی دیگر مواد اصلی کاربردی در جراحی زیبایی بینی چه چیز های می باشد؟ من دکتر امراله حسینی بهترین جراح بینی تهران در این نوشته؛ بصورت مختصر و به زبان ساده ، به این پرسش رایج پاسخ می دهم و مانند دیگر مقالات موجود در این سایت، بر کاربردی بودن مطلب مطرح شده، تاکید دارم.

 

مواد اصلی کاربردی در جراحی زیبایی بینی مواد اصلی کاربردی در جراحی زیبایی بینی

 

مصالح اصلی برای ساختن یک بینی جدید یا مواد اصلی کاربردی در جراحی زیبایی بینی « غضروف » است. غضروف ها بافت منحصر بفردی در بدن هستند که خودشان « رگ » ندارند و از بافت های کناری، خون می گیرند. سلول های غضروفی مانند سلول های دیگر بدن، زنده اند و از همه ویژگی های یک سلول زنده برخوردارند. اما ویژگی بدون رگ بودن، سبب می شود تا ما بتوانیم به راحتی آن را از یک جا به جای دیگر جابجا کنیم.

قطعه­ غضروفی که از یک جای بینی ( مثلا تیغه بینی ) برداشته می شود و به محل دیگری ( مثلاً نوک بینی ) منتقل می شود؛ در واقع پیوند آزاد ( Free graft ) است که قابلیت زنده ماندن دائمی دارد و به طور طبیعی پس از جوش خوردن، جزئی از بافت محل جدید خواهد شد.

پیوند غضروفی هم مانند هر پیوندی، اگر از بدن خود آن شخص نباشد زنده نخواهد ماند و توسط سیستم دفاعی بدن، به عنوان بافت بیگانه تشخیص داده شده و به تدریج نابود می شود. بنابراین برای هر فرد، باید از غضروف های همان شخص استفاده کرد و از غضروف های شخص دیگر نمی توان استفاده نمود.

در بدن ما، جایگاه هایی که دارای بافت غضروفی قابل برداشت باشند عبارتند از :

  1. تیغه­ بینی یا سپتوم
  2. لاله گوش ها
  3. دنده ها

 

 

به طور کلی مواد و مصالح مورد استفاده در بینی عبارتند از :

  • سپتوم :

تیغه میانی بینی که حفره سمت راست و چپ را از هم جدا می کند و در 3/2 پایین و عقب، غضروفِ قابلِ برداشت، دارد. این قسمت از تیغه بینی هیچ نقشی از نظر عملکردی یا ظاهری بینی ندارد. این غضروف پس از برداشت بر حسب نیاز، قطعه بندی می شود و در جاهای مختلف به عنوان گرَفـت ( graft ) مورد استفاده قرار می گیرد. اما در بعضی از بیماران ممکن است به دلایل ذیل، غضروف تیغه بینی، برای ساختن یک بینی جدید کافی نباشد.

      • کسانی که قبلا عمل جراحی شده اند و غضروف های تیغه بینی ( سپتوم ) مورد استفاده قرار گرفته اند و اکنون غضروف کافی ندارند.
      • کسانی که به دلیل ضربات قدیمی به بینی یا بیماری های خاصی، غضروف تیغه­ بینی تا حدی از بین رفته و مصالح کافی در اختیار ما نمی گذارد.
      • کسانی که بدشکلی شدید بینی دارند که در معاینه مشخص می شود غضروف تیغه بینی به تنهایی برای بازسازی کافی نخواهد بود. در اینگونه موارد چه باید کرد؟ در اینگونه موارد جراح، سراغ منابع دیگر غضروف در بدن؛ یعنی لاله گوش و یا دنده ها خواهد رفت. این ها ذخایر غضروفی بدن هستند.
  • لاله­ گوش :

هرگاه برای بینی جدید، نیاز به غضروف به عنوان پرکننده جاهای دارای نقص باشد؛ غضروف های لاله­ گوش، خیلی عالی هستند. معمولاً از طریق برش پشت لاله گوش، غضروف از قسمت حفره ای ( concha ) که نقشی از نظر عملکردی و ظاهری در گوش ندارد، برداشت می شود. برداشتن غضروف از لاله گوش، هیچ گونه نقصی ایجاد نمی کند و در ظاهر گوش تغییری نخواهد داد. بنابراین بیماران نباید نگران این مسائل باشند.

مواد اصلی کاربردی در جراحی زیبایی بینی

 

  • دنده ها :

هرگاه که نیاز به غضروف به عنوان « حساسیت و ستون بندی » در بازسازی یک بینی باشد؛ غضروف های دنده ها، بافت های کافی در اختیار ما قرار می دهند. از طریق برش زیر سینه ( نزدیک جناغ )، غضروف دنده ( معمولا پنجم، ششم یا هفتم ) برداشت می ­شوند. این برش، در خانم ها در « چین زیر پستان » پنهان می شود و در آقایان دید مختصری خواهد داشت.

خوبی دنده ها در این است که مقادیر زیادی غضروف که برای بینی های با مشکلات شدید، در اختیار ما می گذارند. بدی دنده ها این است که این عمل جراحی، دردناک تر از موارد قبلی است و همچنین غضروف های دنده گاهی تمایل به « تاب برداشتن » دارند.

 

مواد اصلی کاربردی در جراحی زیبایی بینی

 

  • فاسیا ( Fascia ) :

که نیام یا لایه پرده مانندی از بافت همبندی است که عضلات را می پوشاند. این بافت ظریف همبندی بصورت یک آستری در زیر پوست گسترانده می­ شود و باعث می شود که پوست بینی آستر بهتری پیدا کند و غضروف ها و استخوان هایی که زیر پوست کار گذاشته شده اند، دید پیدا نکنند. فاسیا بخصوص در مورد افرادی که پوست خیلی نازک، دارند در منظم شدن بینی و ترمیمِ بهتر آن، بسیار کمک کننده است.

من معمولاً از فاسیای عضله « تمپورالیس » ( ماهیچه­ گیجگاهی ) استفاده می­ کنم که از طریق برشی لابلای موهای سر، بالاتر از گوش قابل برداشت است. این برش به دلیل قرار گرفتن لابلای موهای سر، در آینده قابل دید نیست. برداشت فاسیا هم مثل غضروف ها، هیچ گونه نقصی در محل برداشت، ایجاد نخواهد کرد.

 

مواد اصلی کاربردی در جراحی زیبایی بینی

 

  • بافت استخوان از لگن یا جمجمه :

که در سال های اخیر بسیار کمتر مورد استفاده قرار می گیرند و کاربرد چندانی در جراحی مدرن رینوپلاستی ندارند. زیرا پیوند آزاد استخوانی در بینی از نظر زنده ماندن بافت، چندان قابل اعتماد نیست.

  • غضروف های شخص دیگر ( پیوند انسانی ) :

که استفاده معمول از آن کاملا غلط است. در طی سال های اخیر، غضروف های برداشت شده از اشخاص دیگر یا جسد که پس از فرآیند آماده سازی ( شامل اشعه دادن و غیره ) به صورت پکیج آماده، عرضه شده­اند. نتایج استفاده از آن ها در دراز مدت، امیدوار کننده نیست و در شرایطی که بتوان از خود شخص، غضروف استخراج کرد؛ استفاده از این روش، کار بیهوده و غلطی است و من شخصاً هیچ وقت از آن ها استفاده نمی کنم.

 

  • ایمپلنت ها ( پروتزها ) :

از دیگر مواد اصلی کاربردی در جراحی زیبایی بینی ایمپلنت ها یا پروتز ها می باشد . آن ها مواد مصنوعی هستند که به اشکال مختلف توسط پرتوهای مختلف عرضه شده اند. استفاده از این پروتزها در بینی، منجر به مشکلات آزار دهنده ای می شود که گاهی ممکن است پس از سال ها خود را نشان دهند. عفونت مقاوم به درمان و جابجا شدن از جمله این مشکلات است.

برخلاف سایر جاهای صورت ( مثل چانه، گونه، زاویه های فکی و غیره ) که استفاده از پروتز استاندارد کاملا مطمئن است، در بینی عکس این مطلب صادق است. وجود پوست نازک در بینی و نیز لایه­ مخاطی داخل بینی که بافتی نازک و حساس است و مجاورت با حفره بینی که به طور طبیعی جایگاه استقرار میکروب های گوناگون است، استفاده از پروتز در بینی را دچار مشکل می کند.

 

مواد اصلی کاربردی در جراحی زیبایی بینی مواد اصلی کاربردی در جراحی زیبایی بینی

 

توضیحات دکتر امراله حسینی در رابطه با مواد اصلی کاربردی در جراحی زیبایی بینی

در این جا فیلم حین عمل جراحی یک بینی را مشاهده می­ کنید که پس از سال­ ها دچار مشکل گردیده و ناچار به عمل جراحی سنگین تری شده است.

 

 

به دلیل نادرستی این عمل و عوارض سنگین آن، من هرگز و در هیچ بیماری ( در طی تجربه چندین ساله ) از پروتز استفاده نکرده ام ؛ اما شاهد عوارض آن در بینی هایی بوده­ ام که قبلا در آن ها پروتز کار گذاشته شده است. بنابراین استفاده از پروتز در بینی ، برای شخصی که برداشت غضروف از بدنش ممکن باشد، کار ناپسندی است. علت اصلی تاکید بر این مسئله این است که بیماران ما که در جلسه مشاوره قبل از عمل، به آن ها گفته می شود که نیاز به برداشت غضروف گوش یا دنده دارند، نسبت به موضوع آگاهی کامل داشته باشند.

 

امیدوارم این مقاله آموزشی در ارتقای دانش عمومی بیمارانم و جلوگیری از عوارض جراحی، مفید واقع شود.

لطفاً سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

دکتر امراله حسینی

فروردین 1399

دکتر حسینی