021

88782368

021

88782368

شب بعد از عمل بینی

یکی از مهم ترین نگرانی های افراد بعد از انجام جراحی بینی این است که شب بعد از عمل بینی را چگونه بگذرانند؟ چه کار های انجام دهند؟ در ادامه این مقاله دکتر امراله حسینی مطالبی را ارائه نموده اند که به شما در دریافت بهترین نتیجه کمک می کند. 

 

شب بعد از عمل بینی

 

هوشیاری و تنفس دهانی

وقتی اولین علائم خروج از بیهوشی در شما ظاهر می شود ، صدایی می شنوید که از شما می خواهد ، از دهان نفس بکشید ، بینی شما عمل شده و بسته است. لطفا از دهان نفس بکشید. سپس شما در حالی که کاملا بیدار و هوشیار هستید ، به بخش منتقل می شوید. اولین و مهم ترین اولویت خروج از اتاق عمل و دقایق اولیه در بخش بستری ، این است که بیمار بیدار و هوشیار باشد و از دهان تنفس کند.

خواب آلودگی زیاد و نداشتن هوشیاری کامل ، باعث می شود بیمار نفسش را حبس کند ، یا تلاش کند که از بینی نفس بکشد. این موضوع باعث مشکلات عدیده از جمله خونریزی بینی ، خواهد شد. پرستاران بخش نیز همراه شما ، باید مراقبت دقیق بر این موضوع داشته باشند و مکررا با شما ، صحبت و به شما یادآوری کنند که با دهان باز ، نفس عادی داشته باشید.

وضعیت بدن روی تخت

وضعیت قرار گرفتن بدن بر روی تخت ، باید طوری باشد که سر و بالاتنه ، با زاویه ی 30 درجه شیب تخت ، رو به بالا باشند.

 

شب بعد از عمل بینی

 

خونریزی بعد عمل

در ساعات اولیه بلکه روز های اولیه پس از عمل ، خونریزی و خروج خونابه از جلوی بینی طبیعی است ، و غالبا نشان دهنده خونریزی شدید و غیر طبیعی نیست و این موضوع ، نباید شما را نگران کند.

میزان خونریزی معمولا با توجه به نوع عمل ، ویژگی های پوستی و مخاطی ، نوع بیهوشی و غیره از یک فرد تا فرد دیگر متفاوت است.

گاز جلوی بینی با نشت خون ، خونی و کثیف می شود ، که در بخش توسط پرستار و در منزل توسط همراه شما و یا خودتان ، باید عوض شود.

برای تعویض گاز جلوی بینی ، از نصف گاز استریل و چسب یک سانتی متری میکروپور ( مخصوص بینی ) ، استفاده کنید و روش تعویض آن را ، از دستیارانم یاد بگیرید. در شب بعد از عمل بینی ممکن است ، 5 الی 6 بار یا حتی بیشتر ، نیاز به تعویض گاز جلوی بینی باشد.

در مواردی که خونریزی قابل توجه و مکرر باشد ، قطره فنیل افرین بینی ( نیم درصد ) ، را بر روی مش های داخل بینی بچکانید. یعنی گاز جلوی بینی را موقتا بردارید ، در هر طرف بینی 4 قطره بچکانید و مجددا ، گاز را جلوی بینی بگذارید.

قطره فنیل افرین را می توانید صبح ، ظهر و شب بعد از عمل بینی ( سه نوبت در شبانه روز ) برای حداکثر 5 روز ، به کار ببرید.

 

شب بعد از عمل بینی

 

کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد ( یخ یا آب یخ ) بر روی گونه ها ، در روز اول پس از عمل ( به ویژه شب بعد از عمل بینی ) بسیار مهم است. می توانید از یخ خرد شده ( خیلی ریز شده ) ، در کیسه فریزر استفاده کنید و یک گاز خیس ، را روی گونه ها بگسترانید و هر نیم ساعت ، به مدت 5 دقیقه بر روی گونه های هر طرف بگذارید.

استفاده از کمپرس سرد ، را از دستیارانم در جلسات آموزشی قبل عمل یاد بگیرید. کمپرس سرد هرگز باعث سینوزیت و یا تشدید آن نمی شود.

شروع تغذیه

زمان شروع تغذیه را حسب دستور پزشک ، پرستار بخش به شما اعلام خواهد کرد. خودسرانه اقدام به هیچ کاری نکنید. معمولا 2 تا 3 ساعت پس از انتقال به بخش ، در صورتی که حالت تهوع نداشته باشید ، می توانید با استفاده از قاشق ، نوشیدن آبمیوه را شروع کنید.

آبمیوه ها بهتر است طبیعی باشند ، ترش نباشند و غلیظ هم نباشند. در صورت تحمل آب و آبمیوه و نداشتن تهوع ، بعد از یک ساعت خوردن کمپوت میوه را هم اضافه کنید. از نی برای نوشیدن استفاده نکنید.

پس از 7 تا 8 ساعت از عمل ، می توانید سوپ رقیق غیر چرب میل نمایید. از فردای عمل است که رژیم نرم مانند پوره جات ، سوپ غلیظ ، تخم مرغ پخته ، سیب زمینی پخته و اسموتی ها و میکس های محتوی شیر ، را می توانید شروع کنید.

تهوع و استفراغ

داشتن تهوع پس از بیهوشی طبیعی است ، اما باید کنترل شود ؛ زیرا استفراغ باعث خونریزی بینی و تشدید کبودی و تورم می شود. اگر تهوع دارید بلافاصله به پرستار بخش اطلاع دهید ، تا داروی مناسب را برایتان تزریق کنند.

 

شب بعد از عمل بینی

 

نحوه ی خواب و استراحت

سعی کنید در منزل از وضعیت نیم نشسته ، ( مثلا استفاده از 2 بالش یکی روی تشک و یکی زیر تشک ) ، مانند وضعیت شبیه تخت بیمارستانی ، استراحت کنید. استراحت پس از جراحی بینی مطلق نیست ؛ بلکه استراحت نسبی است. اتفاقا بیمار باید حتما به کمک همراه ، قدم بزند ؛ ولی به دلیل اینکه ضعف و بی حالی در یکی دو روز اول طبیعی است که وجود داشته باشد ، قدم زدن و یا رفتن به دستشویی ، باید به کمک همراه باشد.

مصرف داروها

داروهایی که برای شما تجویز شده ، را به دقت و طبق هماهنگی ها و آموزش های قبلی مصرف کنید. به خصوص ساعت دقیق مصرف در مورد آنتی بیوتیک ها ، را رعایت نمایید. این داروها مجموعه ای هستند که درد ، تورم ، کبودی و خونریزی بعد از عمل ، را کاهش می دهند.

درد

جراحی بینی ، یک عمل خیلی دردناک محسوب نمی شود. ولی درد متوسط تا خفیف و احساس فشار در بینی ، طبیعی است. برای تسکین درد ، قرص سرماخوردگی بالغین ، به شما داده شده که هر 8 ساعت باید 2 عدد میل نمایید. اگر کافی نبود ، می توانید قرص استامینوفن کدئین را هم هر 12 ساعت ، استفاده نمایید.

هرگز از مسکن های دیگر استفاده نکنید ؛ که ریسک تورم ، کبودی و خونریزی را افزایش می دهند.

جلوگیری از یبوست

یبوست مثل هر عاملی که با زور زدن همراه باشد ، ریسک خونریزی بینی را افزایش می دهد و باعث تشدید ، تورم و کبودی می شود. خود بیهوشی استعداد یبوست ایجاد می کند.

بنابراین آب کافی میل کنید و میوه هایی مثل هلو ، زردآلو و مانند آن ها و نیز سبزیجات مثل کاهو ، خیار و نیز استفاده از روغن زیتون ، جزو برنامه غذایی شما باشد.

مش ها

مش هایی که دکتر حسینی ، برای داخل بینی استفاده می کنند ، به روش خاص خودشان ، مش های کوچک و ظریفی است و به صورت تامپون سنگین نیست. پس باعث آزار و اذیت شما نیست و به راحتی و بدون هیچ گونه درد و خونریزی ، معمولا بین 1 تا 3 روز بعد از عمل برداشته می شوند. پس نگران آن ها نباشید.

مراقبت از بخیه ها

از همان روز اول ، تمیز بودن محل بخیه ها و استفاده درست از پمادها ، بسیار مهم است. دستورالعمل مراقبتی از بخیه ها به روش دکتر حسینی ، یک دستورالعمل دقیق و خاص است ، که پس از خارج سازی مش ها به شما آموزش داده می شود ، تا بهترین نتیجه با کمترین اسکار به دست آید.

ممنوعه های مهم

بدیهی است ، استعمال دخانیات و مشروبات الکلی ، در طول عمل شدیدا ممنوع است و باعث عوارض متعددی ، از جمله تشدید تورم ، کبودی ، خونریزی و اختلال در ترمیم می شود و با داروهای مصرفی ، تداخل دارد.

 

شب بعد از عمل بینی

 

مسواک زدن

با استفاده از مسواک نرم کودکان ، مشکلی ندارد و توصیه می شود.

استحمام

48 ساعت پس از عمل ، شما می توانید استحمام کنید ؛ به شرط اینکه به بینی شما آب نخورد و اسپلینت روی بینی ، خیس نشود. روش استحمام درست را دستیاران عزیز ، به شما آموزش می دهند.

لنزهای تماسی

استفاده از لنزهای تماسی پس از دو روز مجاز است.

عینک

معمولا ممنوع است ، مگر به روشی که روی بینی تکیه نداشته باشد و روش عینک زدن ، را هم از دستیارانم آموزش ببینید.

 

 

آینه و تلفن همراه را کنار بگذارید.

متاسفانه بعضی افراد ، هنوز حتی وقتی کاملا از بیهوشی خارج نشده اند ، سراغ آینه و موبایل را می گیرند !!
نتیجه نهایی عمل را ، باید یک سال بعد تماشا کنید. در زیر اسپلینت و مش ، جز بینی متورم و کبودی و خون ، چیزی دستگیر شما نخواهد شد. استفاده از موبایل باعث سردرد و گاهی استرس بیشتر ، خونریزی و افزایش تورم می شود.

در دسترس باشید.

بسیار حیاتی است که تعداد کافی شماره تلفن مطمئن ، از خودتان و خانواده در اختیار ما باشد و برعکس شما هم ، نحوه ی دسترسی مطمئن به روش های مختلف ، به تیم دکتر حسینی را بلد باشید. بدیهی است تماس های بیهوده و بزرگ کردن مسائل جزئی ، باعث اتلاف وقت است. ولی در موارد حاد و اورژانسی شما باید بتوانید ، با ما در تماس باشید و بتوانید به مرکزی که در آن تحت عمل جراحی قرار گرفته اید ، مراجعه کنید.

 

شب بعد از عمل بینی

 

ترخیص

زمان ترخیص به صورت تقریبی تعیین می شود ، و قابل تعیین دقیق نیست ؛ زیرا به شرایط بیمار بستگی دارد. معمولا سه ساعت پس از عمل ، اگر بیمار خوش حال باشد و تهوع و خونریزی نداشته باشد ، قادر به راه رفتن باشد ، ادرار کرده باشد و رژیم مایعات را به خوبی تحمل کرده باشد ، با اجازه پرستار مسئول بخش قابل ترخیص است.

آموزش شما عزیزان ، هدف ماست.

دکتر امراله حسینی

مرداد 1400

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

دکتر حسینی