021

88782368

021

88782368

داروها در جراحی زیبایی بینی

یکی از مباحث مهم آموزشی برای بیمارانی که می­خواهند جراحی بینی انجام دهند مسائل دارویی است چرا که اغلب افراد در رابطه با داروها در جراحی زیبایی بینی سوالات متعددی را می پرسند. لازم است در آغاز این مقاله متذکر شوم که درباره­ جزئیات مطالب علمی و آموزشی ممکن است بین پزشکان مختلف ، اختلاف نظر وجود داشته باشد و این مطالب فقط برای بیماران خودم ( یعنی ” دکتر امرالله حسینی ” ) قابل استفاده و قابل اجرا است و از سایر اشخاص خواهش می­کنم صرفاً بر اساس نظر و نسخه پزشک معالج خودشان عمل نمایند و بدون مشورت با ایشان، از به کار بردن این توصیه­ ها صرف­ نظر نمایند.

 

داروها در جراحی زیبایی بینی

دو دارویی که فقط برای شب قبل از عمل مورد استفاده قرار میگرند.

 

شرح حال کامل داروها در جراحی زیبایی بینی

نکته اول این است که در برخورد با ما بطور کامل با تمام جزئیات همه داروهایی که مصرف می­کنید را شرح دهید. مصرف بعضی داروها مجاز است و مصرف بعضی ضروری است و برعکس مصرف بعضی خطرناک است. بعضی از داروها آنچنان خطرناک اند که باید ماه­ ها و هفته­ ها قبل از عمل قطع شوند.

حتی چیزهایی که ممکن است از نظر شما مهم نباشند. ویتامین­ ها، مکمل­ ها، ترکیبات گیاهی، مواد نیروزا، مواد آرایشی و غیره همچنین سابقه ­ ابتلا به هرگونه بیماری در گذشته و مصرف دارو در گذشته­ های دور و نزدیک همگی مهم هستند و باید ذکر شوند. شما اینطور فرض کنید که همه داروها و همه­  بیماری­ ها مهم هستند اما بعضی مهمترند!

داروهایی که خاص و مهمتر هستند :
  • آسپیرین

بدلیل احتمال افزایش خونریزی باید سه هفته قبل از عمل مصرف نشود و تا سه هفته پس از عمل هم مصرف نشود. از خانواده ­ آسپیرین داروهایی مثل ایپوبروفن، دیکلوفناک، ناپروکسن، پیروکسیکام و غیره نیز، تا حدودی دارای چنین اثری هستند. این داروها بطور شایعی بعنوان مسکن، استفاده می­شوند که برای بیماران جراحی بینی مناسب نیستند و بخصوص در فاصله نزدیک عمل، بهتر است استفاده نشوند.

برای بیمارانی که روزانه و بطور منظم و عادتی از این داروها استفاده می­کنند باید مانند آسپیرین، قطع و پس از مشورت با متخصصین مربوطه جایگزین مناسب آن شروع شود تا خطر خونریزی به حداقل برسد.

  • ایزوترتینوئین ( آکوتان )

تداخلات داروها در جراحی زیبایی بینی بسیار مهم و خطرناک هستند. مصرف این دارو در سال­های اخیر برای درمان جوش­ های صورت بویژه در پوست­های چرب به شدت رو به افزایش گذاشته است. بیماران باید بدانند که این دارو باید حتماً تحت نظارت دقیق و با تجویز متخصص و با کنترل تست­ های کبدی و سایر آزمایشات مربوطه مصرف شود. این دارو با نام­ های تجاری بسیار متنوعی در بازار عرضه می­شود که شناخت آن برای بیماران، گیج کننده است. آکوتان، روآکوتان، دکوتان، آکنوترن و غیره اسامی شایع ­تری هستند ولی بهتر است شما نسخه یا هر گونه دارویی که طی شش ماه گذشته برای درمان جوش صورت مصرف کرده­ اید به پزشک خود نشان بدهید.

مصرف این دارو در بیماران جراحی زیبایی بینی ممنوع است مگر در موارد خاص با تجویز جراح مربوطه برای ” بینی­ های گوشتی با پوست­ های خیلی چرب ” آن هم برای مدت محدود . این یک استثنا است.

مصرف آکوتان

مصرف آکوتان ( بجز موارد خاص ذکر شده در بالا ) برای عموم افراد، از سه ماه قبل از عمل تا یک سال پس از آن ممنوع است زیرا می­تواند باعث اختلال در روند ترمیم بافت­ ها شود چنانچه شخصی دارای جوش شدید صورت است باید درمان مناسب بجز آکوتان دریافت نماید.

همان­طور که می­دانید داشتن پوست سالم  و بدون آکنه برای جراحی بینی یکی از اولویت­ هاست. از سوی دیگر، عمل جراحی بینی بنا به دلایل متعددی استعداد و خطر آکنه صورت را چندین برابر می­کند. بنابراین بیماران بیشتر وسوسه می­شوند تا از آکوتان استفاده کنند تا زودتر از شر این جوش­ها خلاص شوند اما باید بدانند که مصرف آکوتان عوارض جبران ناپذیری برای بینی عمل شده ایجاد خواهد کرد.

برای درمان آکنه داروهای مناسبی بجز آکوتان وجود دارد که می­توان استفاده کرد. در موارد خیلی شدید و مقاوم به درمان، ما با مشاوره با متخصصین پوست، جایگزین مناسبی برای آکوتان پیدا خواهیم کرد.در صورتی که آکوتان مصرف می­کنید حتماً پزشک­ تان را مطلع کنید و در دوران پس از عمل هم هرگز هیچ نسخه­ ای را بدون هماهنگی با جراح بینی مصرف نکنید.

داروها در جراحی زیبایی بینی

بعضی از داروهای ممنوعه برای جراحی بینی

داروهای مهم­ تر دیگر :

مثلاً داروهای هورمونی، شیمی درمانی، کورتون­ ها، آنتی بیوتیک­ ها، داروهای ضد روماتیسم و غیره همگی دارای اهمیت ویژه هستند و تیم پزشکی و بیهوشی باید دقیقاً در جریان جزئیات مصرف آن­ها باشند. هر گونه سابقه مصرف مواد مخدر، مواد محرک و مسکن ­ها نیز باید دقیقاً ذکر شوند.

  • سابقه­  بیماری­ ها :

هرگونه سابقه بیماری و بستری و جراحی خود را ذکر کنید.

  • سابقه­  حساسیت­ ها :

سابقه حساسیت­ های دارویی و غذایی را بیان کنید. مثلا از نظر بیهوشی سابقه حساسیت به تخم مرغ مهم است. یا از نظر جراحی، استعداد ” تبخال مکرر ” در ناحیه صورت دارای اهمیت است. بعضی افراد با کوچکترین استرس یا سرما خوردگی یا اعمال فشار مانند کارهای دندانپزشکی دچار تبخال در ناحیه­ ی لب و یا بینی می­شوند که باید قبل از عمل اطلاع دهند تا با تجویز دارو از وقوع آن بعد از عمل جراحی بینی ، پیشگیری شود.

عادت ماهانه در بانوان

در مورد اینکه آیا انجام عمل جراحی بینی در دوران عادت ماهانه با احتمال خونریزی بیشتر در حین یا بعد عمل جراحی  بینی همراه است یا خیر اکثر منابع علمی نظر صریح و قطعی ندارند و شواهد غیرقطعی باعث اختلاف نظر است. بیشتر جراحان معتقدند این موضوع، تاثیر مهمی بر عمل جراحی ندارد. توصیه بنده به بیمارانم این است که چنانچه بر ایشان از نظر برنامه­ ریزی زمان عمل، فرقی نمی­کند ترجیحا بهتر است که روز عمل جراحی، عادت ماهانه نباشید. اما اگر در برنامه ­ زندگی و کار شما انجام چنین زمانبندی امکان­پذیر نیست، بدون هیچگونه نگرانی نسبت به جراحی اقدام کنید. لازم نیست برای تاخیر قاعدگی، دارو مصرف کنید.

برخی از داروها در جراحی زیبایی بینی مورد استفاده قرار می گیرند

به سه دوره زمانی تقسیم می­شوند.

  • الف – قبل از عمل بینی :

قبل از عمل معمولاً ( اگر در دسترس باشید بهتر است از حدود یک هفته قبل از عمل ) به شما نسخه‌ آمادگی قبل عمل ( Premed ) می‌دهیم که شامل :

  1. قرص زینک + ویتامین ث روزانه بعد از ناهار برای بهبود قدرت ترمیم
  2. کپسول اس-امپرازول روزانه قبل از صبحانه برای کنترل اسید معده و تحمل بهتر دارو و بیهوشی
  3. آمپول ویتامین کا ( ده میلی‌گرم ) تزریق عضلانی در فاصله یک هفته تا سه روز قبل از عمل برای کمک به انعقاد خون
  4. قرص آلپرازولام ( نیم میلی‌گرم ) شب قبل عمل یک عدد ( در صورت اضطراب شدید میتوانید از یک هفته قبل عمل یک عدد شب ها میل کنید ) برای کاهش اضطراب عمل جراحی

دقت کنید از این چهار دارو امپول ویتامین کا و قرص آلپرازولام بعد از انجام عمل جراحی کاملا کنار گذاشته می‌شوند. مصرف آلپرازولام بعد از عمل ممکن است با داروهای بیهوشی و مخدر تداخل داشته باشد و نباید در سه روز اول بعد از عمل استفاده شوند، در صورتیکه کپسول امپرازول و زینک+ویتامین ث بهتر است تا یک هفته بعد از عمل هم مورد استفاده قرار گیرند. از ساعت دوازده شب ناشتایی کامل را رعایت خواهید کرد.

 

داروها در جراحی زیبایی بینی

 

 

  • ب- بعد از عمل بینی ( قبل از درآوردن مش­ های داخل بینی )

نسخه­ ای شامل دو نوع آنتی­ بیوتیک یعنی “کپسول سفالکسین 500 هر 6 ساعت” و ” قرص سیپروفلوکساسین 500 هر 12 ساعت ” است. در مصرف دقیق و سر ساعت این دو دارو تاکید فراوان لازم است. سهل ­انگاری در مصرف درست آنتی بیوتیک­ ها منجر به عواقب جبران­ ناپذیری می­گردد که گاهی عفونت شدید باعث بستری مجدد و حتی جراحی دوباره و نیز عوارض دراز مدت مانند از بین رفتن غضروف ها و غیره گردیده است.

بعضی بیماران به این بهانه که ضعف دارند یا حساسیت دارند، خود سرانه دارو را کم یا قطع کرده ­اند و باعث پدید آمدن این مشکلات شده ­اند. در صورت بروز هرگونه مشکل، باید با مطب در تماس باشید تا در صورت لزوم با دستور پزشک، دارو تعویض یا دوز آن تغییر یابد.

داروهایی که بعد از عمل استفاده خواهید کرد.

داروها در جراحی زیبایی بینی

” قرص سرماخردگی بزرگسالان ” یک داروی ترکیبی است که برای کنترل درد بینی، سردرد، گلودرد  و بطور کلی درد بعد عمل، تورم و گرفتگی بینی و کم کردن خونابه و سایر علائم، تجویز می­شود. صبح، ظهر و شب دو قرص همزمان میل کنید ولی بعد از درآوردن مش­ های داخل بینی، می­توانید یک عددی بخورید. این دارو برای درمان سرماخوردگی شما نیست. بعضی بیماران دارو را نخورده­ اند با این استدلال که سرماخوردگی نداشته ­اند! برای مصرف دارو از خودتان استدلال نکنید. اگر سوال یا تردیدی دارید با ما تماس بگیرید و سوال­تان را مطرح کنید.

دقت بفرمایید که این دارو محتوی ” استامینوفن ” است که مسکن و ضد درد می­باشد و معمولا لازم نیست بیمار هیچ ضد درد دیگری استفاده کند. زیرا جراحی بینی در اکثریت قریب به اتفاق بیماران با همین نسخه از نظر علائم ، کنترل می­شود و درد غیر قابل کنترلی ندارد. اما اگر اسثنائا در بیماری نیاز به اضافه کردن مسکن باشد، می­توانید ” استامینوفن کدئین ” روزانه حداکثر یک عدد صبح و یک عدد شب میل نمایید و اگر نیاز به توضیح بیشتر دارید با مطب تماس بگیرید. به هیچ وجه ( بویژه در هفته اول ) بدون اجازه پزشک از مسکن دیگر استفاده نکنید.

قرص ویتامین ث که به صورت قرص جوشان روزانه یک عدد تجویز می­شود به ترمیم بهتر بینی کمک می­کند. ” قرص آنتی هیستامین دکونژستان ” و ” قرص لوراتادین ” هر دو برای کنترل آبریزش بینی و عطسه و نیز گرفتگی بینی کمک کننده هستند و شبی یک عدد توصیه می­شوند.

” آمپول دگزامتازون ” برای اکثر بیماران نسخه می­شود که عصر روز بعد از عمل، بصورت عضلانی تزریق شود و برای کاهش تورم موثر است. ” پماد تتراسایکلین چشمی یک درصد ” که باید محل بخیه­ های جلوی بینی هر شب با آن چرب شود.

 

داروها در جراحی زیبایی بینی

 

  • ج- بعد از درآوردن مش­ های داخل بینی :

بعد از درآوردن مش­ ها، نسخه جدیدی به شما داده می­شود که آن را تهیه کنید. این نسخه به داروهای نسخه اول اضافه میشود. یعنی تا زمانی که بصورت حضوری توسط دکتر ویزیت نشده­ اید اجازه ندارید در هفته اول، هیچ دارویی را خودسرانه قطع کنید.

استفاده درست و منظم از آن­ها بسیار مهم است. در ماه­های اول بعد از عمل، بینی توانایی کافی برای مرطوب سازی و ترشح مواد نرم­ کننده طبیعی مخاطی را ندارد و با استفاده از این ترکیبات ما به بینی عمل شده کمک می­کنیم. علت اکثر موارد خونریزی بعد از عمل و نیز احساس گرفتگی بینی در واقع “خشکی بینی” است که این­گونه قابل پیشگیری است. بنابراین پشتکار بخرج دهید تا بهبودی کامل حاصل شود.

 ” قطره­  فنیل افرین ” فقط برای سه روز برای کم کردن خونریزی و خونابه بینی باید استفاده شود. صبح، ظهر و شب هر نوبت چهار قطره در هر طرف بینی. این قطره به دلیل عوارضش نباید بیشتر از سه روز مصرف شود.

داروهایی که بعد از برداشتن مش بینی برایتان تجویز می شود.

” قطره­ کلرور سدیم ” که در واقع همان سرم شستشو است که به شکل قطره درآمده و در هفته­ ی اول توصیه می­شود که تقریبا هر دو ساعت، وقتی بیدارید، چهار قطره در هر طرف بینی بچکانید تا داخل بینی همواره مرطوب بماند. برای قطره ریختن لازم نیست از خواب بیدار شوید همان ساعات بیداری کافی است. این قطره با نام­ های تجاری مختلفی در بازار موجود است از جمله دی بی سالین و غیره.

از هفته­ دوم که زخم­ها بیشتر جوش می­خورند و بیمار سرحال­تر می­شود “سرم شستشو” جایگزین این قطره می­شود. نحوه درست استفاده از سرم این­گونه است که با استفاده از سرنگ ده یا بیست سی سی، از سرم بکشید. این کار را در دستشویی انجام دهید.

یعنی سرتان را مثل حالت رکوع در دستشویی پایین بیاورید و با سرنگ پر شده از سرم (در حالی که سر سوزنش را برداشته اید) به داخل بینی با فشار ملایم بپاشید. شما آموزش حضوری لازم را قبل از عمل دریافت خواهید کرد اما در صورت هر گونه سوالی در تماس گرفتن با مطب کوتاهی نکنید.

پماد تتراسایکلین چشمی یک درصد

” پماد تتراسایکلین چشمی یک درصد ” بعد از برداشتن مش ها بصورت روزانه دو بار ادامه می­ یابد با این تفاوت که علاوه بر بخیه­ های بیرون بینی به داخل بینی هم با استفاده از سوآپ ( گوش پاک کن ) به آرامی مالیده می­شود. این کار را به هنگام خارج کردن مش­ ها از ما یاد بگیرید. اگر برداشتن مش شما بیشتر طول میکشد این پماد را باید برای جلوی بینی روی بخیه ها استفاده کنید. این پماد و سرم شستشو، دو دارویی هستند که تا ماه­ ها پس از عمل برای مراقبت از بینی باید مورد استفاده قرار گیرند.

 

داروها در جراحی زیبایی بینی

 

مراقبت از پوست

همچنین برای مراقبت از پوست صورت معمولا پس از برداشتن مش و بهبود حال عمومی بیمار، یک “محلول پاک کننده صورت” و یک “محلول ضد عفونی کننده ضد آکنه که معمولا  کلیندامایسین یک درصد” است، تجویز می­شود تا در دورانی که پوست مستعد جوش زدن است از چرب شدن و پیدایش جوش جلوگیری شود.

 

داروها در جراحی زیبایی بینی

 

ضد آفتاب

یک “ضد آفتاب” مناسب برای صورت یک ضرورت اساسی برای دوران پس از عمل است زیرا پوست پس از جراحی بینی به نور آفتاب شدیداً حساس و آسیب پذیر­تر می­شود و همه بیماران باید از آن استفاده نمایند. علاوه بر این موارد ممکن است بسته به مورد، برای موارد خاص، داروهای دیگری در نظر گرفته شود که در لیست بالا گنجانده نشده ­اند یا ممکن است برای بعضی بیماران بجای داروهای مذکور بدلیل شرایط خاصی که دارند، داروهای دیگری تجویز شود.

بنابراین داروهای مورد اشاره همیشگی و برای همه یکسان نخواهند بود بلکه اشاره به بیشترین داروهای کاربردی در این عمل می ­باشند. همچنین بار دیگر تاکید می­کنم که برای آموزش بیمارانم هیچ چیز جایگزین آموزش چهره به چهره نخواهد بود و نوشتن این مقالات صرفاً جنبه­ کمک آموزشی داشته و هرگز جایگزین ویزیت پزشک نخواهند بود و همه بیمارانم قبل از عمل بصورت حضوری درباره­ نحوه استفاده از داروها آموزش خواهند دید.

نکته دیگر این است که همان­گونه که ملاحظه فرمودید، رعایت دقیق دستورالعمل­ های پزشکی در سرنوشت جراحی بینی نقش اساسی دارد. کسانی که به هر دلیل در اطاعت از دستورات پزشکی سهل ­انگار هستند، خط قرمز اینگونه عمل­ ها محسوب می­شوند و نباید اقدام به جراحی کنند.

برای داشتن اطلاعات کامل­تر لازم است مقاله مکمل این نوشته یعنی ” تغذیه در عمل جراحی زیبایی بینی ” را نیز مطالعه کنید. مثل همیشه نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

با تشکر از دقت و توجه شما.

سلامت و سرافراز باشید.

دکتر امرالله حسینی

فروردین 98.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

دکتر حسینی