021

88782368

021

88782368

آشنایی با عمل جراحی زیبایی بینی

رینوپلاستی یا جراحی پلاستیک بینی به عمل جراحی بینی  گفته می ­شود كه باعث تغییر شكل ظاهری بینی می­ شود. در مقاله آشنایی با عمل جراحی زیبایی بینی سعی شده در رابطه با اقدامات قبل و بعد از عمل بینی مطالبی بیان شود. اگر متقاضی این پروسه هستید توصیه می شود با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید چرا که نکاتی مهم و اساسی در آن ذکر شده است.

 

آشنایی با عمل جراحی زیبایی بینی

 

آشنایی با عمل جراحی زیبایی بینی

این عمل، جراحی پیچیده و حساسی است كه برای اصلاح بدشكلی ­های ظاهری بینی، بازسازی و رفع اختلالات ساختمانی بینی كه باعث زشتی و عدم تناسب بینی  با  صورت می­گردد  انجام می ­شود. بینی به عنوان جزء مهمی از صورت در مركز توّجه چهره­ ی انسان قرار دارد و به عنوان جزء مهمی از دستگاه تنفس انسان، وظیفه­ ی تصفیه ­ی هوای تنفسی، مرطوب ­سازی و گرم كردن هوا، وظیفه بویایی و وظیفه تخلیه ترشحات سینوس ها را دارد كه بهبود این عملكردها و حفظ وظایف طبیعی بینی از اهداف جراحی زیبایی بینی نیز است.

آشنایی با عمل جراحی زیبایی بینی و اقدامات قبل از آن

1- به عنوان اولین قدم باید شرح حال دقیق و کامل خود را به پزشک ­تان ارائه دهید و سپس توسط پزشک جراح و متخصص برای جراحی معاینه شوید تا مشكلات داخلی و خارجی بینی شما مطرح شود. در ویزیت اولیه مشخص می­ شود كه آیا بینی شما احتیاج به عمل دارد و یا اینكه شما چقدر از این عمل جراحی سود می­برید؟

2- پس از ویزیت اولیه شما باید به مركز فتوگرافی جهت تهیه عكس­های دیجیتالِ مخصوصِ جراحی کردن بینی مراجعه كنید. عكس­هایی كه از شما تهیه می ­شود علاوه بر چاپ، بر روی   CD ذخیره و به  شما  تحویل  می­گردد. از این عكس­ها برای آنالیز قبل و بعد جراحی استفاده می ­شود.

3- انجام آزمایشاتِ لازم برای جراحی در آزمایشگاه كه سلامت عمومی بدن شما را برای جراحی و بیهوشی مورد سنجش قرار می­دهد و در بعضی موارد انجام سی ­تی ­اسکن.

4- پس از آماده ­سازی عكس ­های دیجیتال و جواب آزمایشات با مطب تماس بگیرید تا وقت مشاوره جراحی کردن بینی ، برای شما تعیین شود و در رأس روز و ساعت مقرر مراجعه نمایید.

5- در روزِ مشاوره با شما در مورد جزئیاتِ عیب­ها و بدشکلی­های بینی و صورت بر روی عکس­های دیجیتال گفتگو خواهیم کرد. شما می­توانید بر روی عكس­های خودتان، نظراتتان را بیان كنید و انتظارات و توقعات خود از جراحی را توضیح دهید. جرّاح هم برای شما شرح می­دهد كه چه قسمتی از بینی شما نیاز به تغییر دارد، كدام قسمت بینی عوض خواهد شد و کدام قسمت ممكن است غیرقابل تغییر باشد؟!

6- در مرحله بعدی لازم است شما تعدادی از آلبوم­های آموزشی را مطالعه كنید مشاهده این آلبوم­ها به درك درست شما از جراحی کمک خواهد کرد و شما می­توانید تا حدود زیادی به جراح­تان بگویید كه از چه بینی خوشتان می­آید و از چه چیزی بدتان می­ آید. این آلبوم­ها تبلیغاتی و برای جلب مشتری نیستند و تصاویر واقعی هستند که خوبی­ ها و بدی­ های نتایج را به نمایش می­ گذارند. هیچ بیماری با تبلیغات آلبومی یا سایت­ ها یا سایر شبکه ­های مجازی نباید جراح خود را انتخاب کند. انتخاب جراح براساس معرفی از طرف بیماران قبلی یا همکاران پزشک و با شناخت قبلی و اعتماد دوطرفه صورت می گیرد.در طی این مراحل، بیمار و جرّاح نظرات خود را به یكدیگر منتقل می­ كنند و بیمار آموزش­های لازم را دریافت می نماید.

هر چه آگاهی بیمار از عمل جراحی بیشتر باشد، ترس از عمل و اضطراب قبل از جراحی كاهش خواهد یافت. تاکید من بر آموزش حضوری چهره به چهره خواهد بود تا بیمار و پزشک فرصت کافی برای شناخت عمل جراحی و پاسخ به پرسش ­های یکدیگر را داشته باشند.

7- بیمار باید بتواند توقعاتش از عمل جراحی را توضیح دهد و از طرف دیگر پزشک باید مشخص کند که آیا این توقعات، شدنی هستند و در این صورت آیا به نفع بیمار خواهند بود؟

8- همه­ ی بیماران باید بدانند كه منظور از جراحی رسیدن به بینی زیباتر و در عین حال «طبیعی بودن بینی» است. هر تلاشی به بهانه زیباسازی بینی که آن را از حالت طبیعی خارج كند، پسندیده نیست. تا این مرحله، تعدادی از بیماران که توقع نادرستی دارند یا به هر دلیل از جرّاح خوششان نمی­آید یا جراح از آن­ها خوشش نمی­آید، حذف می شوند.

9- بعضی از بیماران برای تصمیم­ گیری نیاز به فكر­كردن طولانی­­ تری دارند و منطقی است كه باید به آنها فرصت داد.

 

 

نکات بسیار مهم آشنایی با عمل جراحی زیبایی بینی

  • به هیچ وجه برای انجام جراحی عجله نكنید و تا زمانی كه تصمیم قطعی و اطمینان كامل پیدا نكرد­ه­اید، اقدام به گرفتن وقت عمل نکنید.
  •  برای بعضی از بیماران نظر والدین یا همسر یا هر شخص دیگری ممکن است در تصمیم­گیری برای عمل مهم باشد در اینصورت باید با همان شخص   قبل از عمل مراجعه نماید تا او هم مانند بیمار در جریان جزییات کار باشد. بعضی از بیماران  بعد از عمل  با شخص جدیدی به مطب می آیند که میخواهد در مورد عمل اظهار نظر نماید. مراجعه این اشخاص بعد از عمل نه تنها بی ­فایده است، بلکه نظرات و سخنانش مورد توجه قرار نخواهند گرفت.
  • هر کسی را که لازم میدانید می­توانید قبل از عمل و در جلسه مشاوره به همراه بیاورید که مانند خود شما مورد استقبال قرار خواهد گرفت.
  • مصرف قرص آکوتان و داروهای هم خانواده آن که برای جوش­ های صورت استفاده می­ شود باید حداقل سه ماه قبل از عمل قطع شود. بنابراین مصرف آن را حتما با پزشک خود مطرح کنید.

 

آشنایی با عمل جراحی زیبایی بینی

 

آشنایی با عمل جراحی زیبایی بینی و اهداف آن

شكل ظاهری بینی تحت تأثیر عوامل وراثتی و محیطی است. نژاد و منطقه جغرافیایی از عوامل شكل دهنده­ی بینی هستند.

ضربه هایی كه از دوران نوزادی، کودكی و بلوغ بر بینی وارد می­ شوند در ایجاد بدشكلی­ های بینی مؤثرند.

از نظر نژادی، ملّت­های خاورمیانه در بین سایر ملل جهان از بینی  نسبتا بزرگتری برخوردارند. در كشور ما ایران، بین استان­ها و مناطق مختلف تنوع شكل زیادی در اجزاء صورت و پوست وجود دارد و حتی در یك شهر و در اعضای یك خانواده نیز گاهی تفاوت­ها چشمگیر است.

بدشكلی ­های بینی به دلیل اینکه این عضو در مركز توجه صورت قرار دارد، بیش از سایر قسمت­های بدن و صورت به چشم می­آیند و تأثیر گذارند. به همین ترتیب زیباسازی بینی تأثیر شگرفی بر زیبایی صورت می­گذارد.

امّا نكته اساسی در عمل جراحی و در واقع از هنرهای جراحی این است كه برای هر شخص باید بینی متناسب با صورت آن شخص، طراحی گردد. این تناسب و هماهنگی است كه زیبایی نامیده می­شود.

بنابراین انجام جراحی یكسان و یك تیپ برای همه­ی افراد اشتباه رایجی است كه رخ می­دهد.

منظور از جراحی زیبایی در بیماران ایرانی، در نهایت باید منجر به ایجاد بینی زیبا و طبیعی ایرانی شود. استفاده از الگوهای یكسان و غربی كردن بینی (westernization) كه به صورت شخص نمی­آید قابل قبول نیست.

در طی سالیان گذشته تعداد زیادی از بیماران به بهانه فانتزی كردن، عروسكی كردن و غیره  تن به عمل جراحی داده­ اند كه منجر به ایجاد بینی مصنوعی، بینی­های خوكی شكل و بینی­ های نامتناسب با صورت و با جنس و سن بیمار گردیده است وهنوز هم بسیاری از بیماران چنین تفكرات نادرستی دارند بدون آنكه از عوارض آن آگاهی داشته باشند.

شما باید چنین افکاری نداشته باشید یا اگر دارید آن­ها را دور بریزید، اگر نمی توانید آن­ها را دور بریزید، از عمل جراحی منصرف شوید.

 

 

آشنایی با عمل جراحی زیبایی بینی و محدودیت های آن

بعضی از قسمت های بینی در طی عمل جراحی به هیچ وجه قابل تغییر نیستند یا به میزان زیادی تغییر نمی­كنند. مهمترین آنها عبارتند از:

  • زاویه بین پیشانی و بینی (حدفاصل ابروها)  چندان قابل عمیق­تر شدن نیست.
  •  محل اتصال پره­های بینی به صورت، قابل جابجا شدن نیست.
  • در بینی­های گوشتی، نمی توان بینی را خیلی كوچك كرد.
  •  بینی­های دارای انحراف شدید را نمی­توان به صورت صدرصد و شاقولی بدون انحراف درست كرد، بلكه فقط می­توان از شدت انحراف كاست تا واضح و بَدفرم نباشد.
  •  رسیدن به تقارن صدرصد و میلی­متری در صورت غیر ممكن است .زیباترین چهره­ی مدل­ها نیز تقارن صدرصدی ندارد. اصولا صورت طبیعی انسان تقارن هندسی کامل ندارد.
  • بیمارانی كه دارای صورت نامتقارن ( مادرزادی یا تكاملی) هستند باید به اختلاف راست و چپ صورت خود قبل از عمل توجه نمایند، زیرا با عمل جراحی اصلاح نمی­ شود. در بعضی از موارد انحراف صورت باعث می­ شود که بینی هم کج قرار بگیرد که نباید با انحراف بینی اشتباه گرفته شود.
  •  كیفیت پوست بینی و صورت با عمل جراحی تغییر نمی­كند.

 

آشنایی با عمل جراحی زیبایی بینی

 

آشنایی با عمل جراحی زیبایی بینی و عوارض آن

این عمل جراحی، كه بزرگ­ترین و پیچیده­ ترین جراحی پلاستیك است مانند همه اقدامات جراحی دیگر ممكن است باعث ایجاد عوارض ناخواسته­ ای شود. هر چند احتمال ایجاد این عوارض كم و ناچیز است ولی باید همه بیماران قبل از عمل به آن­ها فكر كنند. در صورت پیدایش عوارض، هم بیمار و هم پزشك باید با همكاری كامل و با صبر و حوصله در جهت رفع و بهبود آنها اقدام نمایند.

  • واكنش حساسیتی به نخ بخیه و داروها
  • چسبندگی­های جزئی و كلّی پس از عمل
  • نامنظمی در اثر جذب یا واكنشِ ناخواسته به غضروف­ ها
  •  ایجاد بافت اضافه (گرانولاسیون) داخلی یا خارجی
  •  تشكیل جوشگاه غیر طبیعی در محل برش ها وغیره
  • و بسیاری از عوارض كوچك و بزرگ دیگر كه باید به عنوان یك احتمال در نظر گرفته شوند.

 

جراحی بینی

جراحی بینی

 

آشنایی با عمل جراحی زیبایی بینی و افرادی که کاندیدای مناسبی برای آن نیستند!!!

  • بیمارانی كه به هر دلیل به پزشک خود اعتماد صد در صد ندارد.
  • افرادی كه دچار اختلالات روانی و بیماری­های اعصاب هستند، مانندِ بیمارانی كه دچار وسواس و اضطراب شدید هستند.
  •  بیمارانی كه به دلیل شرایط اجتماعی و فرهنگی در خانواده و جامعه پیرامون «فرهنگ جراحی زیبایی» برایشان جاافتاده نیست و نهادینه نشده­ است.
  • متقاضی متأهلی كه همسرش با جراحی مخالف است.
  • مراجعه کنندگانی كه والدین آنها با جراحی مخالف هستند. این بیماران پس از عمل جراحی دچار مشکلات متعددی می­ شوند كه به دلیل ضعف حمایت توسط خانواده و یا تمسخر بیمار توسط اعضای خانواده و بهانه تراشی­ های متعدد ایجاد می ­شوند.
  • اشخاصی که مصرف كننده­ی داروهای سرکوبگر ایمنی ، شیمی درمانی و غیره
  •  بیماران با بینی شدیداً گوشتی
  • کسانی که دارای توقعات و انتظارات غیرمعقول و غیرممكن. بیمارانی که دنبال  بینی آرمانی و تخیلی  خودشان هستند و نمی­توانند با  بینی واقعی و ممکن  بعد از عمل کنار بیایند.
  • بیمارانی كه از توان مالی و اقتصادی عالی برخوردار نیستند. زیرا هزینه­های جراحی زیبایی سنگین و گران است.
  • زیباجویانی كه انگیزه و حوصله­ی كافی برای عمل جراحی ندارند.
  • بیمارانی كه مبتلا به «اختلال بد شكل پنداری بدن، BDD» هستند و به شكل قسمت­های مختلف بدن خود ایرادها و اشكال­های غیر واقعی می­گیرند.
  • کسانی كه به خاطر جلب رضایت همسر یا شخص دیگری به اكراه تن به عمل جراحی می­دهند.
  • اشخاصی كه احتمال نیاز به «جراحی مجدّد» را قبول ندارند و در صورتیكه نیازی به جراحی مجدّد پس از یک­سال باشد توان یا خواست انجام آن را نمی­پذیرند.

اگر شما هم جزء یكی از موارد سیزده گانه بالا هستید، لطفاً از عمل جراحی منصرف شوید یا به پزشك دیگری مراجعه نمایید!

هر بیماری كه تصمیم به این عمل جراحی می­گیرد باید از :

  • توان روحی و جسمی قویی
  • توان مالی و اقتصادی قوی

برخوردار باشد تا هم بتواند سختی­ها و پیگیری­ های مربوط به عمل جراحی را تحمل نماید و هم توان پذیرش عوارض كوچك و بزرگ را داشته باشد. باید بتواند صراحتاً و با شجاعت كامل بگوید كه عمیقاً دوست دارد جراحی زیبایی بینی  نماید و با اعتماد كامل به هر آنچه جرّاح بینی صلاح بداند اقدام خواهد كرد. بعضی بیماران اعتماد بنفس کافی ندارند و برای این عمل بهانه­های مختلف مثل انحراف داخلی و غیره  می­آورند که مناسب این جراحی نیستند. آگاه باشید که این عمل جراحی در بهبود مشکلات بویایی و در بهبود خروپف و در بهبود آلرژی به­ هیچ وجه تاثیری ندارد. این مشکلات با عمل بینی رفع نمی شوند و نیازمند بررسی­ها و درمان­های جداگانه هستند.

 

آشنایی با عمل جراحی زیبایی بینی

آشنایی با عمل جراحی زیبایی بینی

 

آشنایی با عمل جراحی زیبایی بینی و آمادگی های بعد از آن

  •  اگر سابقه بیماری شناخته شده قبلی، مصرف داروی خاص، سابقه بیماری فامیلی به خصوص بیماری خونریزی دهنده  ( مانند هموفیلی و غیره )  سابقه بستری قبلی و جراحی قبلی ، سابقه بد جوش خوردن  زخم­های پوستی و تشكیل اسكار) یا همان گوشت اضافه) را دارید، حتماً قبل از اخذ پذیرش اطلاع دهید. بعضی از بیماران ممكن است علاوه بر بینی، دارای اشكالاتی در سایر نقاط صورت مانند چانه و غیره  باشند كه پس از آنالیز صورت به آنان گوشزد می ­شود. اصلاح همزمان یا جداگانه آنها ممكن است الزامی باشد.
  •  برای اقدام به جراحی، معمولاً باید بیمار دارای 18 سال تمام در آقایان و  17 سال تمام  در خانم­ها بوده و رضایت­نامه قانونی جراحی را شخصاً در بیمارستان پر نماید. برای بانوان گرامی كه متاهل نباشد رضایت پدر و برای بانوان متاهل رضایت شوهر نیز به صورت حضوری اخذ می­گردد. بنابراین حضور این افراد در محل بستری الزامی است. از قبل هماهنگی­های لازم برای حضور بموقع ایشان را انجام دهید تا در بستری شما اختلال ایجاد نشود.
  •  قبل از بستری، حتماً لازم است اقدامات مربوط به آزمایشات و عکسبرداری­ها و فتوگرافی دیجیتال را بطور کامل انجام داده و به تایید پزشک­تان رسانده باشید. عکس دیجیتال و CD آن، نزد پزشک بایگانی می­ شود ولی سایر مدارک پزشکی، نزد شماست تا به هنگام مراجعه به بیمارستان تحویل دهید. همچنین نسخه­ی دارویی مربوط به قبل و بعد از عمل را دریافت و داروهای مربوطه را فراهم كنید و این داروها را با خودتان به محل بستری هم بیاورید. در بعضی موارد ممکن است مشاوره با دکتر بیهوشی یا سایر تخصص­ها لازم باشد که به شما گفته خواهد شد.به­ ویژه در بیماران با مشکلات پوستی که تاثیر فراوانی بر کیفیت عمل شما خواهد داشت مشاوره با متخصص پوست متبحر در امور زیبایی بسیار مهم خواهد بود.
  • لازم است از دو هفته قبل و بعد عمل، از مصرف داروهای مسكن از خانواده آسپرین مانند بروفن، دیكلوفناك، ناپروكسن و غیره خودداری نمایید. برای تسكین درد فقط می­توانید از استامینوفن استفاده كنید.
  • مصرف سیگار برای سلامتی بطور كلی زیان­ آور است و بر روی نتیجه جراحی پلاستیك نیز تاثیر منفی دارد، حداقل یك ماه قبل، آن را ترك نمایید.
  • در صورتیكه سرماخوردگی اخیر یا زخم پوستی مانند تبخال دارید یا حساسیت پوستی به چسب، اطلاع دهید.
  • شب قبل عمل یا صبح قبل عمل استحمام نمایید.
  • آقایان محترم بایستی قبل از بستری صورت خود را به طور كامل اصلاح نمایند.
  • خانم­های محترم در روز بستری از آرایش صورت جدا خودداری نمایند و زیورآلات به همراه نداشته باشند. مواد آرایشی در فیلد جراحی کردن بینی باعث مزاحمت می ­شوند.
  • از ساعت 12 نیمه شب قبل عمل، خوردن و آشامیدن را متوقف كنید.
  • ساعت 10 شب قبل عمل، دستور دارویی مربوط را دریافت و اجرا كنید.
  • در صورت داشتن حساسیت به دارو یا به موادغذایی( مانند تخم مرغ و غیره ) اطلاع دهید.
  • شب اول پس از عمل در بعضی از بیماران (نه در همه آنها) احتمال دارد لازم شود در بیمارستان بمانید، لازم است یك نفر همراه همجنس و بزرگسال كه بتواند در كنار شما باشد به همراه داشته باشید. پس برای این موضوع آمادگی داشته باشید.
  • راس ساعت مقرر در بیمارستان حضور یابید و قبل از بستری شدن هزینه­های جراحی و بستری را برآورد نموده و قطعی كنید و مبالغ مربوطه را به همراه داشته باشید. تسویه حساب بیمارستانی بصورت نقدی و همزمان است و به نحوه­ی دیگری امكان­پذیر نیست و هزینه­های جراحی پلاستیك مشمول هیچ بیمه­ای نمی­باشد و براساس مقررات قانونی محاسبه می­گردد و کاملا آزاد است. بعضی بیماران بعدا درخواست می­ کنند که به آن­ها گواهی خاص بعنوان فقط جراحی انحراف داخلی بینی داده شود یا اصلا جراحی زیبایی قید نشود یا اصلا برای خود جراحی زیبایی بینی مبالغی ذکر گردد تا از فلان بیمه یا اداره یا سازمان دولتی یا غیر دولتی هزینه­ای دریافت کنند! دقت کنید که این کار توسط پزشک یا بیمارستان انجام نخواهد شدو خلاف قانون و خلاف اخلاق پزشکی است. اگر چنین ذهنیتی دارید اصلا اقدام به جراحی نکنید.
  • داروهایی را كه در طی یك­ سال گذشته به توصیه پزشك مصرف كرده­اید، لیست كرده و اطلاع دهید.

پاسخ به سوالات جراحی بینی توسط دکتر امراله جسینی

 

نکته مهم

قبل از انجام عمل جراحی فرم­هایی که حاوی دریافت اطلاعات و رضایت­نامه انجام جراحی و در واقع در حکم قرارداد بین بیمار و پزشک است به شما ارایه می­گردد که باید به دقت تکمیل و تایید شود. در این قرداد خلاصه­ای از همین آموزش­های قبل عمل آورده شده و مورد تاکید قرار گرفته­اند و در حکم تعهدنامه­ای است که پزشک و بیمار برای همیشه به آن متعهد و ملزم خواهند بود.

آشنایی با عمل جراحی زیبایی بینی و فرایند انجام آن

  • عمل جراحی شما  با بیهوشی انجام می­ شود.
  • طول مدت عمل بستگی به مقدار وقت لازم برای اصلاح بدشكلی­های بینی و بازسازی بینی دارد ولی معمولاً در حدود 2 ساعت است. البته بیمار برای آمادگی قبل از بیهوشی كامل و نیز خارج شدن كامل از بیهوشی مدت زمان طولانی­تری را در اتاق عمل می­گذراند. مثلاً حدود یك ساعت در ریكاوری می­ماند تا كاملاً بیدار شود.
  •  بعد از خروج از بیهوشی ، بینی شما با پانسمان مسدود شده­است، بنابراین  به خاطر داشته باشید كه باید «با دهان باز» تنفس كنید.
  •  وقتی بیمار از اتاق عمل به بخش منتقل می­ شود، باید هوشیار باشد و مثلاً بتواند به صدا كردن جواب بدهد و صحبت كند.

ویدیو قبل و بعد از جراحی بینی توسط دکتر امراله حسینی

 

آشنایی با عمل جراحی زیبایی بینی و مراقبت های بعد از آن

به طور کلی بیمار باید اصول اولیه مراقبت­های پس از عمل را در مطب آموزش ببیند. مثلا نحوه فعالیت و استراحت و رژیم غذایی و چگونگی مصرف داروها وچگونگی استحمام و نحوه مراجعه بعدی و سایر موارد ضروری. این آموزش­ ها را نباید به روز عمل موکول کرد.  برای دریافت این آموزش­ها وقت کافی اختصاص دهید و تا به طور کامل یاد نگرفته ­اید مطب را ترک نکنید.

  • سر بیمار باید 30 درجه بالا باشد. همراه بیمار نیز باید مانند خود بیمار از اصول مراقبت­های اولیه­ ی این عمل آگاه باشد. یعنی آموزش­هایی که خودتان قبل از عمل و در مطب می­آموزید به همراه­تان منتقل کنید. همراه باید به ویژه هرگونه اختلال در هوشیاری و مشکل تنفسی را بلافاصله به پرستار بخش اطلاع دهد.
  • از كیسه یخ كوچك بر روی گونه ­ها به صورت پی در پی، استفاده شود.
  • ترشحات خونابه­ ای كم از جلوی بینی، طبیعی است ولی نباید خون­ریزی شدید و غلیظ باشد. از خونریزی ­های جزیی پس از عمل مضطرب و سراسیمه نشوید زیرا وجودشان طبیعی است و به راحتی کنترل می­ شوند.
  •  تا 6 ساعت پس از عمل نباید هیچ چیزی خورانده شود و شروع مایعات باید با اجازه پرستار باشد.
  • رژیم غذایی شب اول، مایعات و غذاهای خیلی نرم و آبكی خواهد بود. از روز بعد عمل آبمیوه­ های طبیعی، شیرموز، شیر خرما، شیر عسل، انواع سوپ­ها، پوره­ها، فرنی­ها، سیب­زمینی پخته، تخم ­مرغ پخته، ماکارونی، پلوی کته، آب خورشت­ها با گوشت نرم، کباب کوبیده و غذاهای نرم دیگر مصرف کنید. از مصرف شکر زیاد، خودداری کنید. عسل و خرما، قند­های بهتری هستند. از مصرف آجیل و شکلات، نوشابه های گازدار، شیرینی ­های تر، غذاهای پر ادویه، فست فود­ها و غذاهای سفت خودداری کنید.

 

 

  •  به هنگام ترخیص، دستورات دارویی و زمان مراجعه را چك كنید. در مصرف دارو دقیق و مطیع کامل باشید.
    7- در داخل بینی پانسمان مخصوص دارید كه بسته به شرایط عمل چند ساعت تا چند روز پس از عمل در بیمارستان یا در مطب خارج می­ شود. از هرگونه دستكاری بینی خودداری شود و قبلاً جهت مراجعه بعدی بصورت منظم با منشی مطب هماهنگ گردد. همیشه با منشی در تماس باشید.
  • اسپلینت سفید رنگی روی بینی معمولاً هفت تا هشت روز بر روی بینی می­ماند و سپس توسط جراح  برداشته و به جای آن چسب زده می­ شود. در آن روز، قبل از مراجعه باید استحمام کنید و می­توانید صورت خود را نیز کاملا شستشو دهید. خیس شدن بینی و پانسمان در آن روز اشکالی ندارد.
  •  بهتر است در روز برداشتن اسپلینت و قبل از هر بار تعویض چسب بینی، آزادانه دوش بگیرید ولی از دست زدن به چسب بینی خودداری كنید. در روزهای دیگر هم می­توانید استحمام کنید ولی به ­گونه ای که به بینی آب نخورد. روشش را یاد بگیرید.
  • پس از برداشتن پانسمان بینی و بخیه­ ها، لازم است از پماد چرب كننده و نیز قطره یا سرم شستشو استفاده كنید كه باید نحوه استفاده از آن را یاد بگیرید.
  •  پس از جراحی به مدت 6 تا 8 هفته، معمولاً هر چند روز یك بار چسب روی بینی تعویض می ­شود. مدت چسب زدن و نحوه­ی آن در بینی­ های مختلف متفاوت است که بعد از عمل برای تک تک بیماران آموزش داده می ­شود و برای همه یکسان و به یک شیوه نیست.
  •  پس از عمل ، تا مدت 4 هفته باید در هنگام استراحت، سر به میزان 30 درجه بالاتر از تنه باشد و از پایین نگه داشتن سر به مدت زیاد جداً خودداری شود.
  • مصرف غذاهای خیلی سفت كه نیازمند جویدن طولانی هستند، خندیدن یا گریه كردن شدید و طولانی، هر گونه فعالیت بدنی یا ورزش شدید، به مدت 4 تا 6 هفته ممنوع است. تا 3 ماه نمی توانید عینك بزنید. مسواک زدن با مسواک نرم از روز بعد از عمل منعی ندارد.

 

 

  • افرادی كه علاوه بر رینوپلاستی، جراحی انحراف داخل بینی یا سینوس ها را به صورت همزمان داشته­ اند، ممكن است نیاز به مراقبت­ های دیگری داشته باشند كه به آنان گوشزد خواهد شد.
  •  بعد از عمل جراحی به مدت 2 هفته باید داروهای خوراكی تجویز شده را به صورت مرتب و منظم استفاده كنید. سهل انگاری در مصرف دارو یا رعایت نکردن دستورالعمل­ های مراقبتی اقدامی خطرناک است.
  • پس از عمل جراحی، پوست صورت به نور حساس می­ شود، بنابراین لازم است به صورت مرتب از كرم ­های ضد آفتاب استفاده نمایید یا حتی الامكان در معرض آفتاب نباشید.
  • پس از عمل جراحی، بینی و قسمت­های اطراف صورت متورم است. این تورم ظرف تقریبا هفت روز پس از عمل به حداكثر خواهد رسید و به تدریج 50% از آن ظرف یک­ماه و 50% بقیه آن تقریباً ظرف یك­سال تدریجاً برطرف خواهد شد. بنابراین توجه شما به دستورات پزشكی و رعایت نكات ظریف مربوطه،  در نتیجه­ ی درمان تاثیرگذار خواهد بود. دقت کنید روزی که اسپلینت بینی برداشته می­ شود اوج تورم و کبودی بینی و صورت است، بنابراین از مشاهده صورت و بینی متورم متعجب نشوید. صبر کنید تا هفته­ های بعد شکل بینی جدید بتدریج مشخص گردد.

 

  •  برای مشخص شدن شكل نهایی بینی پس از عمل، حداقل به گذشت یك سال زمان نیاز است ولی شكل كلی آن پس از دو ماه به صورت تقریبی، مشخص می گردد. بنابراین از شكل اولیه ، پس از برداشتن اسپلینت هفته­ی اول نگران یا برعكس ذوق زده نشوید. طبیعی است که بعد از هفت روز که اسپلینت بینی شما برداشته می ­شود صورت و خصوصا بینی شما متورم و ملتهب و با کبودی و خون آلودگی همراه خواهد بود که نباید باعث نگرانی شما شود. من همیشه برای بیماران خود مثالی می­زنم: این جراحی شبیه بارداری و تولد نوزاد است!  صبر و حوصله فراوان میخواهد و نوزاد تازه متولد شده، صورت ملتهب و متورمی دارد که شکل و شمایل نهایی­اش نیست.
  •  نتیجه­ی نهایی مطلوب و دلخواه از نظر پزشك معالج و از نظر علمی « بینی طبیعی با ظاهر عمل نشده» است كه با صورت بیمار هماهنگ باشد. امیدواریم شكل بینی شما بعد از عمل، همینطور باشد. تا یک­سال پس از عمل فرا نرسد نباید به آنالیز بینی خود بپردازید، بعضی از بیماران از همان روز اول پس از عمل آینه به دست به جستجو و کنکاش در صورت خود می­پردازند تا ایراد و اشکال پیدا کنند که کار بیهوده و آزاردهنده­ ای است. از آن اجتناب کنید و با صبر و حوصله ­­ی خود به ما کمک نمایید تا بتدریج با کاهش تورم و التهاب و پیشرفت روند ترمیم طبیعی، بینی شکل دلخواه خود را به دست آورد.
  • در فاصله چند ماه تا  یک­سال  پس از عمل،  لازم است  اقدام به عكسبرداری  دیجیتالی  از  بینی ( مانند قبل از عمل) شود تا در پرونده پزشكی شما ثبت گردد و برای نتایج دراز مدت و تغییرات یا حوادث احتمالی بر روی بینی به عنوان پایه تشخیصی و درمانی مورد استفاده باشد.
  •  در صورتیكه خودتان مایل باشید تصاویر قبل و بعد از عمل شما برای مقاصد آموزشی مورد استفاده بیماران دیگر قرار خواهد گرفت. در غیر اینصورت بصورت محرمانه حفظ خواهد شد.
  • در پایان یك­سال، نتیجه نهایی عمل مشخص می­ شود. تصاویر قبل و بعد عمل مقایسه شده و در صورتی كه بینی شما نیاز به دست­كاری مجدد، رتوش یا جراحی مجدد داشته باشد به شما گفته خواهد شد . تاکید است که ضرورت جراحی مجدد را پزشک معالج­تان تعیین می­ کند نه خودتان.

 

 

  • جراحی مجدد بینی واقعیتی است انکار ناپذیر که برای اقلیتی از بیماران لازم می­ شود.قبل از عمل نمی­توان پیش­بینی کرد که کدام بیمار به جراحی مجدد نیاز خواهد داشت . وقی شما پزشکی را به عنوان جراح اول انتخاب کرده­اید، لزوما به این معناست که جراحی­های تکمیلی بعدی را حتما باید نزد او انجام دهید. نیاز به جراحی مجدد، همیشه به معنای خطای پزشک اول نیست. بطور کلی انجام جراحی مجدد در اعمال زیبایی بینی کاملا عادی و تکمیل کننده جراحی اصلی تلقی می­گردد.
  • معمولاً به هنگام خارج شدن از اتاق عمل، ظرف کوچکی محتوی الکل سفید(طبی) و غضروف­های بینی است، به شما تحویل داده می ­شود. این ظرف باید همیشه با در بسته در محیط خنک و به دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری شود. این غضروف­ها بسیار با ارزشند و ما توصیه می­ کنیم تا حداقل 2 سال پس از عمل در محافظت از آن کوشا باشید، چون در صورت نیاز به ترمیم و رتوش مجدد بینی، کاربرد خواهند داشت.

آشنایی با عمل جراحی زیبایی بینی و مسائل مالی

از مسائل بسیار مهم برای بیماران واضح شدن و شفافیت مسائل مالی است كه لازم است به موارد ذیل توجه بفرمایید:

1- جراحی­ های زیبایی مشمعول هیچ بیمه ­ای نیستند و شما قبل و بعد عمل نمی­توانید درخواست جبران هزینه از بیمه­ ها یا از ارگان­های امدادی و درمانی مانند خدمات­ درمانی، تأمین ­اجتماعی، نیروهای­ مسلح، بانك­ها، بیمه ­های تكمیلی و هر گونه بیمه­ ی دیگری داشته باشید.

2- وقتی كه جراحی انحراف داخلی بینی همزمان با جراحی زیبایی انجام می ­شود، بسیاری از بیمه­ ها از شمول آن برای پرداخت هزینه خودداری می­ کنند و شما نمی­توانید ادعا کنید بخاطر انحراف بینی یا شکستگی بینی عمل زیبایی کرده­ام پس مشمول بیمه هستم! پس انجام جراحی زیبایی همزمان، هر گونه جراحی كوچك درمانی همزمان را از مسئولیت اکثر بیمه ها خارج می­كند. دقت کنید که باید  قبل از عمل خودتان به اداره بیمه ­تان مراجعه و جزییات را از خود آن­ها بپرسید. ما فقط بر این نکته تاکید می­ ورزیم که جراحی زیبایی به هیچ­وجه مشمول هیچ بیمه­ ای نیست و نخواهد بود و همه­ ی جزئیات پرداخت­ های مالی بیماران بر اساس تعرفه­ های قانونی مصوب است و ارتباط مالی بیمار، فقط با بیمارستان است نه پزشک معالج.

3- پزشك شما به شما هیچ گونه فاكتور و رسید و یا گواهی مبنی بر هزینه های مالی نخواهد داد .مسایل مالی فقط به بیمارستان مربوط است و کارشناسان بیمارستانی بر اساس قوانین و مقررات مربوطه آن را محاسبه و اعمال خواهند کرد.

4- اگر به امید دریافت پول یا جبران هزینه از بیمه­ها یا سازمان­ها یا اشخاص هستید لطفاً از عمل جراحی منصرف شوید یا به پزشك دیگری مراجعه نمایید.

5- مسائل مالی همیشه در جراحی­ های زیبایی یک مسئله مهم بوده است ما نهایت سعی خود را جهت كم كردن و ارزان كردن این جراحی انجام داده­ایم تا با حفظ کیفیت، هزینه­ ها منصفانه و عادلانه باشد با این وجود به دلیل گرانی شدید ابزارهای مصرفی و خدمات بیمارستانی و هزینه سنگین برنامه­های آموزشی پژوهشی به ویژه در خارج كشور كه برای حفظ ارتقاء كیفیت جراحی الزامی است، هزینه ­ی جراحی­ های زیبایی روز به روز بیشتر می ­شود.

6- اگر بیمار به اندازه كافی ثروتمند و توانمند نباشد و بخواهد با فشارآوردن به خود یا خانواده هزینه­ ها را تحمیل نماید، نباید اقدام به عمل جراحی كند. ذات جراحی­ های زیبایی نداشتن هر گونه دغدغه مالی است.

 

آشنایی با عمل جراحی زیبایی بینی

 

آشنایی با عمل جراحی زیبایی بینی مجدد

در عمل جراحی زیبایی نیز مانند همه عمل­های جراحی دیگر احتمال نیاز به جراحی مجدد وجود دارد. تقریباً 10% از بیماران به دلیل مشكلات غیرقابل پیش ­بینی پس از عمل ممكن است یك­سال بعد از جراحی به روتوش بینی( اصلاح جزئی یا كلی) نیاز داشته باشد. بنابراین لازم است به موارد ذیل توجه فرمایید:

1- انجام جراحی مجدد قبل از یك­سال غیر ممكن است و شما باید صبر و حوصله­ ی كافی جهت تحمل یك­سال تورم یا تغییرات موضعی را داشته باشید.

2- به همه بیماران  بدون استثناء گفته می ­شود كه آمادگی لازم جهت جراحی مجدد احتمالی را داشته باشند. ممكن است شما یكی از آن ده درصد باشید. اگر این احتمال را قبول ندارید اصلا نباید عمل کنید.

3- در انجام جراحی مجدد، پزشك معالج­تان از شما حق العمل جراحی دریافت نمی­ کند ولی باید هزینه­ های بیمارستان را خودتان پرداخت كنید.

4- تشخیص نیاز یا عدم نیاز به روتوش بینی پس از یك­سال، با پزشك شما خواهد بود. وجود ایرادهای جزئی و كوچك دلیلی برای جراحی مجدد نیستند. با ایرادهای کوچک کاری نخواهیم داشت.

5- تأكید می­ شود كه منظور از انجام جراحی، تغییرات شكل ظاهری بینی در حدّ امكان و قابل اجرا است بطوریكه تفاوت آشكار و واضحی با قبل عمل از جهت زیبایی به وجود آید، ولی به خاطر داشته باشید كه از بهترین بینی­ های عمل شده پس از جراحی می­توان اشكال گرفت و ایرادیابی كرد. خالق كامل خداست و ما ادعا نمی­كنیم كه از موارد جراحی زیبایی  هیچگونه اشكال و ایرادی نتوان گرفت، بلكه ادعا می­كنیم كه در خاتمه یك­سال بینی زیباتر و شكیل­تری نسبت به قبل عمل تحویل بیمار می­دهیم.اگر در این مقایسه   بعد از عمل  بهتر از  قبل از عمل  شده باشد به هدف خود دست یافته­ایم.

 

 

اهمیت آشنایی با عمل جراحی زیبایی بینی

همه­ ی مطالبی كه با شما در میان گذاشته­ ام، بر اساس صداقتِ كامل و با رعایت اخلاق پزشكی است كه باید به آن وفادار باشیم. هرگز بیماری را به جراحی تشویق نكرده­ام و از ترساندن و ایجاد اضطراب از بیمار پرهیز كرده ­ام. برعکس هر چه آگاهی و اطلاعات بیمار افزایش یابد با آرامش و اعتماد بیشتری آماده عمل می ­شود.

اطلاعات مربوط به این جزوه در واقع ترجمه ه­ای است از آخرین منابع پزشكی جهان كه جهت سازگاری با فرهنگ جامعه ما قسمت­ هایی از آن ویرایش شد­ه ­است . از سوی دیگر از بیماران خود انتظار دارم كه برخورد صادقانه داشته باشند و از پنهان­كاری و دروغ و یا ارائه اطلاعات نادرست بپرهیزند.

نكته پایانی 

بدون شک ، لبخندِ رضایتِ بیمار و احساس خوشحالی درونی او از نتیجه عمل جراحی با ارزش­ترین پاداشی است كه نصیب دكتر می­ شود. برایتان خوشحالی روز افزون آرزو می­كنم و امیدوارم زیباترین بینی نصیب شما شود!

سوال دیگری ندارید؟ به خاطر داشته باشید كه هیچ سوالی قبل از عمل بی ­مورد نیست.

ثبت نام
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

دکتر حسینی