021

88782368

021

88782368

موانع و مشکلات جراحی بینی

جراحی بینی بزرگترین و پیچیده‌ ترین جراحی زیبایی است به ویژه از این نظر که کانون توجه و تمرکز صورت را متحول می‌کند. ما در این مقاله از سایت دکتر امراله حسینی یکی از بهترین جراحان بینی تهران می خواهیم شما را با موانع و مشکلات جراحی بینی آشنا کنیم.

 

موانع و مشکلات جراحی بینی

 

جراحی زیبایی بینی ؛ دشواری‌های انتخاب بیمار و موانع

اثرات جراحی زیبایی بینی صرفاً جسمی و فیزیکی نیست بلکه هدف مشترک بیمار و جراح بینی از این اقدام ، بهبود کیفیت زندگی با تاثیرات متنوع آن است. به عبارت دیگر من به عنوان یک جراح پلاستیک بینی با انجام این جراحی به نوعی مداخله‌ای فراتر از تغیر فیزیکی شکل بینی انجام می‌ دهم طوری که بعضی مولفین رینوپلاستی را نوعی  psychotherapeutic intervention تلقی می‌ کنند. وسعت اثر این جراحی فراتر از تغییرات سایز یا شکل یک ارگان است و برای بیمار بسیار حیاتی است. بنابراین رعایت اصول و مقدمات کار نیز ارزش حیاتی دارند.

اولین مرحله کار انتخاب درست بیمار است. در این مقاله سعی می‌کنم به طور خلاصه بعضی مطالب مهم در رابطه با موانع و مشکلات جراحی بینی ، تا آنجا که برای بیماران هم قابل استفاده باشد ، مرور کنم. به طور کلی فهرست اجمالی از اشخاصی که شایسته اقدام به این جراحی نیستند یا بهتر است قبل از اقدام تأمل بیشتری درباره‌اش نمایند،عبارتند از:

  • مبتلایان به  اختلال  بد شکل پنداری بدن :

نوعی اختلال روانپزشکی است که شخص ایرادهای غیرواقعی از بدنش می‌گیرد که انواعی دارد. در موارد شدید این بیماری باید از عمل جراحی زیبایی اجتناب شود. برای موارد خفیف باید نخست با روانپزشک مشاوره صورت پذیرد. یکی از معضلات فرهنگی ما در زمینه درمان بیماران، کارِ تیمی و بخصوص مدد گرفتن از رشته‌های دیگر و بویژه رشته روانپزشکی و روانشناسی است. متاسفانه بعضی بیماران درک درستی از مشاوره ندارند. همه ما باید بدانیم که همانگونه جسم ما دچار مشکلات متعدد می‌شود روح و روان ما نیز در معرض آسیب‌های گوناگون است و نیاز به مراقبت و درمان دارد. بسیاری از مشکلات روحی و روانی مسبب بیماری‌ های جسمی هستند و یا آن را تشدید می‌ کنند. تنش‌ ها و فشار های روانی در مورد بیمارانی که کاندید جراحی زیبایی هستند نسبت به سایر بیماران شدید‌تر است و حمایت عاطفی خانواده و جامعه پیرامون آن ها پیش‌ نیاز اساسی برای موفقیت شان است. بنابراین هرگاه که کمک خواستن از پزشک مشاور ضرورت پیدا کند درنگ نکنیم.

  • بیماران وسواسی :

کسانی که مبتلا به اختلال وسواسی-اجباری هستند بخصوص وسواس چک کردن تقارن صورت و مقایسه با دیگری. مطالب گروه اول در مورد این افراد نیز صدق می‌کند.

  • بیماران مبتلا به افسردگی شدید :

که گمان می‌کنند با جراحی زیبایی از شر افسردگی خلاص می‌شوند.هرگز چنین توقعی از عمل جراحی نباید داشت. بلکه بر عکس استرس‌های جراحی بخصوص در هفته‌ها و ماه های اول ممکن است باعث بدتر شدن موانع و مشکلات جراحی بینی شود.

  • افراد بی‌انگیزه :

در واقع کسانی که خودشان از خودشان انگیزه‌ای ندارند و بخاطر جلب نظر شخص دیگری می‌خواهند جراحی کنند مثلاً می‌خواهند نظر دوست‌ پسرشان یا نامزدشان یا شوهرشان تامین شود. واضح است اینجا هم اقدام به جراحی اشتباه است.

  • افراد ایده ‌آلیست و کمال‌ گرا :

این افراد کوچکترین نقص و ایرادی را تحمل نمی‌کنند و این امر دست خودشان هم نیست.می‌دانید که عمل جراحی زیبایی بینی شعارش بهبود نسبی است نه بینی ایده آل و بی‌نقص مطلق .یعنی از زیباترین نتایج این عمل ، خود من که جراح باشم می‌توانم ایراد بگیرم و این دلیل بر بد بودن نتیجه نیست و اتفاقا نتیجه ممکن است بسیار عالی باشد.اما این بیماران صد نکته مثبت حاصل از عمل را ندیده میگیرند و یک ایراد ریز را آنچنان بزرگ می کنند که هر روز جلوی آینه عزاداری می‌ کنند! من واقعا از این بیماران داشته‌ام.اگر قبل از عمل بینی تشخیص داده شوند منع قطعی برای جراحي بيني دارند.

 

موانع و مشکلات جراحی بینی

 

  • افرادی که دنبال شبیه سازی هستند.

بعضی افراد گمان می‌ کنند عمل بینی مثل مجسمه‌ سازی یا خیاطی است که سفارش کار بدهند و طبق مدل درخواستی بعداً بینی درخواستی خود را تحویل بگیرند! این طرز فکر اگر قبل از عمل اصلاح نشود مانع از جراحی است.

  • بیماران بلاتکلیف :

بعضی از مراجعه‌ کنندگان به مطب برعکس گروه بالا اصلا هیچ ایده‌ای ندارند. یعنی خودشان قادر به بیان ایرادهای اولیه و درخواست های منطقی خودشان هم نیستند. بیمار باید بتواند با جراح بینی ارتباط برقرار کند و توقعات و خوشایندها و ناخوشایندها و نگرانی‌هایش را بخوبی شرح دهد. واقعیت این است که اگر شخصی قادر به بیان دغدغه‌ هایش نباشد کاندید مناسبی برای عمل نیست و با موانع و مشکلات جراحی بینی روبه رو می شود .

  • بیماران پرتوقع:

در نهایت در جراحی زیبایی بینی باید قبل از عمل جراحی یک “توافق” کلی بین بیمار و جراح شکل بگیرد. یک اعتماد عمیق دوجانبه. هم بیمار و هم پزشک باید به حق انتخاب یکدیگر قبل از آن احترام بگذارند و بعد از آن به توافق جراحی وفادار باشند. ما در جلسات مشاوره قبل عمل تمام سعی خود را به کار می‌گیریم که صادقانه – به دور از هر گونه خدای نکرده برخورد مشتری مدارانه – شدنی‌ها و نشدنی‌های جراحی را برای بیمارمان شرح دهیم. معتقدیم بیمار خودش صداقت را درک خواهد کرد. اگر سطح توقع بیمار با سطح واقعیت‌های جراحی نزدیک نباشد انجام عمل جراحی اشتباه است.

 

 

  • بینی‌های شدیداً گوشتی:

برای جراحی زیبایی چندان مناسب نیستند. البته میزان گوشتی بودن در تصمیم به جراحی موثر است. در این باره می‌توانید مقاله‌ ام درباره  بینی‌ گوشتی را در همین درگاه مطالعه بفرمایید.

  • صورت‌های زشت :

بله من هم از به کار بردن این عنوان احساس خوبی ندارم ولی توضیحش را لازم می‌دانم . ما هر روز با طیفی از بیماران مواجهیم که دچار مشکلات عدیده‌ای در صورت هستند مانند عقب بودن چانه، نداشتن گونه ، پف پلکها، افتادگی ابروها ، انحراف صورت ، چروکیدگی پوست ، مشکلات دندانی و فکی و سایر موارد و البته بدشکلی بینی! اما فقط به بدشکلی بینی خود اعتقاد دارند. بینی فقط یکی از مشکلات صورتشان است و ما اگر زیبا ترین بینی را هم برایشان درست کنیم در بین آن محیط نامتناسب جلوه‌ای نخواهد داشت. منظور ما این است که ما به صورت، به عنوان یک کُل نگاه می‌کنیم و برای نتیجه کامل و مطلوب باید مجموع اشکال های صورت برطرف شوند.بعضی از اشخاص در جلسات مشاوره و آنالیز صورت وقتی از ایرادها و مشکلات قسمت های دیگر صورتشان سخن می‌گوییم دلخور هم می‌شوند! بیماران باید بدانند نباید تمام بار زیبایی صورت را بر بینی تحمیل کنند!

 

موانع و مشکلات جراحی بینی

 

  • فقر فرهنگی :

متاسفانه هنوز مراجعه‌ کنندگانی داریم که با مخالفت شدیدهمسر یا والدین اصرار به عمل جراحی دارند.هنوز هم افرادی به خودشان زحمت نمی‌دهند مطالب یک جزوه ده صفحه‌ای را برای اطلاعات اولیه عمل بخوانند. بسیاری هنوز هم فکر می‌کنند ما در جراحی پلاستیک واقعا پلاستیک داخل بینی می‌کاریم! بسیاری عمل بینی را به طور تیپیک بینی مصنوعی ، عروسک ، بینی نوک تیز و سوراخ پریزیِ خوکی تصور می‌کنند. بینی‌های فاجعه‌ای که وقتی از آنسوی خیابان می‌گذرند تابلو باشند عمل شده‌اند. باورتان می‌شود که هر هفته افرادی از دختر و پسر روبرویم می‌نشینند و چنین درخواستی از من دارند برای بینی فانتزی عروسکی با تابلوی عمل شده! خوشبختانه طی سال های اخیر فرهنگ جراحی زیبایی توسعه پیدا کرده و اکثریت مراجعین درخواست بینی طبیعی دارند اما مشکلات فرهنگی از این دست هم از موانع عمده جراحی محسوب می‌شوند.

  • فقر مالی :

جراحی زیبایی در همه جای دنیا پرهزینه و خارج از شمول بیمه‌هاست. تمکن مالی فراوان پیش‌ شرط اینگونه جراحی‌هاست. در بعضی موارد کار به اقدامات تکمیلی و جراحی‌ مکرر می‌کشد که هزینه‌ها را افزایش می‌دهد. شده است که اشخاص می‌خواهند وام بگیرند یا صراحتاً اظهار می‌کنند مثلاً طلا و زینت موجودشان را بفروشند که بینی خود را عمل کنند! واقعاً چنین استرس مالی اگر به استرس‌های روحی و جسمی اضافه شود به موانع و مشکلات جراحی بینی دامن خواهد زد. جراحی زیبایی اضطرار و الزام نیست و هرگز نباید در چنین شرایطی انجام پذیرد. اینها خلاصه‌ای از موانع و مشکلات عمل بینی هستند.

باز هم در باره این موضوع بسیار مهم با شما سخن خواهم گفت.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

دکتر حسینی